torsdag 18 mars 2010

Vår!!!

Våren är här! Mitt vintervita skinn bränner efter att ha suttit en timme i trädgården och läst psykka! Det är underbart varmt, över 20 grader i solen (skuggan är kylig ännu) och fåglarna är som besatta, sjunger, bygger bo och flyger virriga omkring. Alla vinterrockar är bortpackade och sandalerna har kommit fram. Underbart, härligt, fantastisk, kan inte fatta att vintern är över, på riktigt, i en smäll!

Nästa vecka kommer mamma hit, det ska bli kiva! Det råkar vara Cherry Blossom festival just då hon är här så vi ska hoppas att körsbärsblommen doftar under den tiden. Hon ska också få gå på ishockey med Adrian, presenten hon gav honom då han blev 13, ja, han är faktiskt tonåring nu :) officiellt :)! Det är ganska länge sen nån av våra släktingar varit här så vi ser alla fram emot att få rå om mamma ett par veckor!

Idag är Juri i Raleigh, stället han besökte då han fick sina blodproppar. Hittills har det gått bra, han åkte på måndagen och kommer imorgon. Han verkar må bra, ha energi och jobba på som förr. Barnen är i skolan och jag har vårlov från college den här veckan. Hade tänkt studera som en galning men en irriterande flunssa har plågat mig hela veckan. Den har inte brutit ut så jag kunde ligga i sängen och snörvla utan den bråkar där inne nånstans och gör mig trött och låter inte mig sova på natten p g a halsont. Jag vaknar av att jag måste svälja hela tiden för att det irriterar :( Har visserligen som sagt suttit ute i trädgården och studerat idag men de tontiga fåglarna drog till sig min uppmärksamhet hela tiden och så satt jag och stirrade omkring mig på allt som måste göras, buskar som ska klippas, saker som ska plockas undan, grenar som fallit under snöstormarna, löv som snart spricker ut. Och så för att retas med er i kalla Finland, måste jag ju gå in efter solglasögen och smörja in mig i solcreme för att inte bränna mig. Men det lyckades ju alltså inte. Huden är så chockad över solen så jag brände mig på nolltid!

Idag satt Sera vid morgonmålsbordet och rabblade upp sin dag: "Idag är en kiva dag för jag har 4 speciella saker att göra. Jag ska sheara (redovisa) min powerpoint inför klassen, jag har PE (physical education), pow-wow med rektorn och så art class efter skolan". Lugnt och sansat berättade hon det för mig och mitt hjärta hoppade i bröstet för jag sku vara så nervös åtminstone för powerpoint-presentationen och för pow-pow. Pow-wow är lunch tillsammans med rektorn där Sera agerar klassrepresentant och konverserar med Mr. Evald om hur det går för klassen, vilka önskemål de har för evenemang, materialanskaffning eller dylikt. Så frågar han ut Sera och fattar sitt beslut där vid lunchen. Gullevännen, hon meddela det sådär som om hon sku gå på pizza med en kompis och jag var ju noggrann med att inte projicera min nervositet på henne. Väntar med spänning på att höra hur det gick!

För Adrians del blev det kontakt med studiehandledaren Melanie Khani idag. Adrian har valt sina tillval för sjuan och bytte av nån outgrundlig anledning sin band (instrumental music) till art rotation (konst i olika former) Vi tyckte ju det var fiffigt men överraskande med tanke på att Adrian ritade huvudfotingar ännu som 10-åring (Ghita-överdrift) och är vän av stickgubbar fortfarande. Men fiffigt för att det är klokt att kasta sig in i sånt man inte är bra på för att utvecklas. Dessutom spelar han ju trummor varje vecka, en privatlektion och en bandlektion. Men nu ville han då ändå byta så jag talade med Ms Khani och det är fixat.

Nu tänker jag gå ut i solen igen och bränna mig lite till!

1 kommentar:

Unknown sa...

Det är helt otroligt att läsa om att bränna sig och sitta ute i solen!! Nu har vi visserligen haft några dagar med plusgrader och en svag sol, men någon vårkänsla får jag verkligen inte, gatorna är nästan hopplösa att ta sig fram på och trottoarerna är halkiga och isiga ännu nästan överallt, det känns härligt att tänka sig att jag snart kanske får uppleva litet värme!