fredag 11 september 2009

sur dag, regn ute, bistert sinne

Fredag, regn, huvudvärk, sur, uppgiven, nere, ledsen, rasande, ja vad mer?
Regnet är det strunt detsamma med, jag är ju finne. Må det regna då! Men i natt var någon och stal vår navigator från bilen. Andra gången. Ok, vi är dumma, blåögda, naiva och lämnar vår navigator i bilen på gården. MEN, varför går idioter in på gården, in i bilen och tar våra saker? Inte alls kiva att tänka att nån smyger omkring så nära oss där vi ligger i våra sängar och snusar oskyldigt! Var går gränsen, när får de för sig att komma in i huset? Tänk om det varit någon av de gånger vi glömt att låsa dörrarna till huset, det har hänt ett par gånger! Usch. Ska försöka att inte tänka på det.

Det andra jag surar över är att det känns som om jag stöter på väggar överallt där jag går fram. Jag får inte jobba, mitt visum duger inte. Det har jag vant mig vid och tänker sådär förstrött ibland att jag ska göra en ny start och se till att någon firma/organisation inser att de bara måste hjälpa mig med papperskriget och se till att jag får ett arbetstillstånd. Men nu har jag inte varit så ledsen över det mera när jag börjat studera. Igår tillbringade jag en timme med en counselor som sköter överföringen av studieveckor från utländska examina till Montgomery College via internationella överföringsbyråer. Det ser så hopplöst snårigt ut!!! Först ska Åbo Akademi översätta mina kurser, vitsord och min examen. Sen ska det pappret till WES, world education service som tar 6 veckor på sig att pussla och "översätta" mitt sture-utdrag till amerikanska motsvarigheter. Så ska det intyget skickas till Montgomery College för att utvärderas och där kollas vilka studieveckor som kan fås till godo för psykkastudier. Det tar ytterligare 4-6 veckor. DÄREFTER kan jag ta de psykkakurser jag vill men det är inte säkert att de godkänns på universitetet. Suck, med tanke på att alla kurser kostar 500 dollar, har jag inte lust att ta onödiga kurser som jag inte kan använda mig av inför en eventuell examen. Samtidigt informerades jag om vad universitetsstudierna kostar här. 320 dollar per studievecka.... Vilket sådär snabbt räknat betyder att varje kurs kostar 1000 dollar! Om man behöver ca 100 sådana ser ju vem som helst att ekvationen är totalt omöjlig. Och jag nedslagen.
Nu tar jag mina stavar, går ut på Crescent trail och försöker samla positiv energi!!!!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej vännen!
Sällan man läser så bistra tankar av dig! Men visserligen förstår jag nog att stölden av navigatorn alldeles invid eget hem känns gräsligt!! T.o.m jag får kalla kårar när jag tänker på att någon smög omkring ert hus och bilen!

Synd att byråkratin är krånglig gällande dina studieveckor!! Orka kämpa!
Helt sanslöst dyrt att studera!

Unknown sa...

Usch så tråkigt med alla motgångar! Vet hur det känns när någon smyger runt hemmet- våra fälgar från Saaben stals ju precis under sovrumsfönstret på Humlan!
Ibland undrar man nog varför allt skall vara så himla svårt att ordna- byråkrati- finns det någon som gillar det? Men, upp med hakan, det brukar ordna sig med det mesta!!