fredag 25 september 2009

Fredag 25 september







Här ovan ser du några smakprov på de smycken jag gjort den senaste veckorna eller egentligen dagarna. Jag försöker göra något varje dag men vardagen har blivit så hektisk så det är egentligen först sent på kvällen som jag kan dra mig tillbaka ner i källaren till mitt röriga pärlbord och börja knåpa. Oftast är jag så trött vid det laget så det blir en del funderande, designande och så verkställer jag det följande dag. Ibland, som idag, är jag jätte-energisk och har gjort 4 armand av olika slag! Det var roligt. Jag märker nog att jag har en egen stil som går igenom i nästan alla smycken, hmmm, surprisingly få det vara en hel del glitter och glamour. Måste försöka göra mera tillbakadragna, jordnära smycken också så det finns nåt för alla! I alla fall njuter jag helt osannolikt av att designa och pyssla vare sig jag får sälja dem eller inte. Men det går väl som med mina glas-alster, de samlas i högar och så måste jag börja ge bort och sälja :)
Juri är för tillfället i NYC, åkte i förrgår. Han intervjuar Vanhanen och gör juttun för finska sidan för första gången. Idag hade han gett in en grej till Aamu tv! Ikväll kommer han hem men troligen ser vi inte så mycket av honom för han och Janne ska väl börja kippa in öl på tåget från NYC för att sen avfira Janne som åker hem för gott om ett par veckor.
Igår fick jag ut tentresultatet från vårt första psykologiprov! Jag hade nästbästa resultatet 34/35 (det var en som hade fulla poäng) och kände mig superglad!! Det var litet spännande att läsa och tenta på ett annat språk än man är van vid men det gick tydligen fint. Nästa tent har jag om en vecka på tisdag.
Imorgon ska jag första dagen på jobb. Jag har fått lördagsjobb på Communikids, en språkskola i Tenley Town här i närheten. http://www.communikids.com/ Karen jobbar där som "director of communication" och jag ska i princip sköta det jobb hon gjorde innan hon fick den tjänsten. Jag tar emot föräldrar och barn som kommer till sin lördagsskola, till antingen spanska, franska, kinesiska eller arabiska, svarar på frågor, svarar i telefonen, hjälper lärarna med att hämta material, föra barnen till toaletten :) och annat dyligt. Arbetstiden är från 8.45 till 13.15. Jag kände mig så redo för att börja, få se hur det blir! Hoppas jag trivs fast jag tror nog det, både människorna och skolan verkar vara så kiva!
Sera har fotografering i skolan idag. De tar bara porträttbilder och så om några månader klassfoto. Vi flätade hennes hår igår kväll för att det skulle vara vågigt idag, valde kläder och smycken färdigt. I morse var hon inte nöjd med frisyren så det blev hennes nya hårstil som kommer att fastna på fotot. Hon har hittat en frisyr som hon älskar, pannluggen åt ena sidan, så två lösa flätor nonchalant vid sidan, hängande ner. Den ena sidan av luggen löst över halva ögat. Svårt att beskriva men jag ska se om jag hittar nåt foto där hon har det så. Hon ser så söt ut med det!
Sera har också haft en smyckesfabrik och igår kväll satt vi tillsammans och lagade pärlkreationer. Hon har fått en hel del beställningar av vänner från skolan så igår blev det två par örhängen till Jasmine, ett armband och ett par örhängen till Abby och så ett par som de får slåss om. Hon har fin stil Sera!
Adrian är så ivrig över både sin skolgång och sitt trummande. Nåt har hänt i honom, han sitter vid matbordet och berättar om skoldagen utan att man frågat honom! Jag kommenterade det en gång och då svarade han att högstadiet är så mycket intressantare så han vill berätta om det! De har en hel del läxor och projekt. Just nu håller han på med ett större matteprojekt och vi får gärna höra om det! Varje dag kan vi gå in på en sk Edline där vi kan kolla Adrians närvaro i skolan, hans gjorda eller ogjorda (hur stor sannolikhet??) läxor, hans vitsord. Vi har gjort ett password för den länken och den heter "Ionadu". Om man läser ut det blir det eye on Adu hahha, vi ser allt!
Vi har insett att vi inte kommer undan att köpa en bil till. Alltför ofta krockar våra tidtabeller och logistiken blir närmast ohållbar. Som nu i lördag. Jag ska vara på jobb 8.45. Adrian har match på dagen och kl. 1 ska Sera var på hiphop. Jag slutar 13.15 och när det sker är vi alla på olika håll. Ser omöjligt ut och kräver ett otaligt pusslande och arrangerande och taxiåkande. Så vi är tvungna att igen en gång bli amerikaniserade och ha två bilar. Vi skrattade åt det när vi kom men har insett att med alla dessa hobbyn finns det ingen chans att få det att gå ihop utan varsin bil. Ja, och Sera ska börja med privatlektioner i piano i tisdag....
Nu ska jag göra några situps, hoppa i duschen och ta mig ut till matbutiken innan jag kommer hem, lagar mat åt Adrian och kör honom till träningar.
Glad fredag!!

3 kommentarer:

Jenni sa...

Hejps! Jag blir ju litet stressad av att se vad allt ni håller på med, men jag tar det som en kvinna=med ro;) Jag har reserverat det svarta halsbandet!!! Dina smycken ser ju ut som de som jag tänkte köpa i Stockmann, men sen så såg jag ju priset (någo 70€) och tänkte att det kanske sku kunna vara en bra julklapp. Det är bara att tipsa min kära jusband! Kiva att du får börja jobba! Måste kännas skönt efter nästan 1½års hammafruende. Hör av dig per mej, och berätta om de där extra trevliga små detaljer! Synd att ni är såååå långt borta, snyft! Haa det bra!

Unknown sa...

Söta Sera i sin fina frisyr! Märkte redan när vi var där hur viktigt det var för henne, att håret var på rätt sätt!
Det var ju självklart att du sku greja tenten ;)!
Behövs det alls ögapåA? Han sköter ju sig alltid!
Du måste köpa en röd liten loppa som du kan fräsa omkring på alla interstate's!

Fin-fina smycken!! Skulle vara härligt att kunna sitta tillsammans och göra dem.

kraaaam

Unknown sa...

ojoj momis hjärta sväller när jag ser gulliga Seras fina frisyr! Och vilka härliga smycken du producerar!
Låter som ett kiva jobb, hoppas du trivs.
Att Adrian klarar sig tvivlar väl ingen på....
Hur skulle det vara med en KA som andra bil- den är ju så behändigt liten men känns ändå som en "stor" bil?