torsdag 29 oktober 2009

"this is it"

Idag ska hela familjen gå och se filmen om Michael Jacksons liv. Juri är egentligen inte så intresserad, jag är måttligt men vi tänkte att det är en fin upplevelse för barnen. De har ju invigts i Jacksons mystiska liv ända sedan hans död i somras och han kommer att leva kvar som en legend, kanske för evigt. Både Adrian och Sera ser fram emot det!

Just nu tampas jag med en enorm muskelvärk, går som en 80-årig gumma med gikt (vad det nu sen egentligen är). Orsaken är god. På tisdagen var jag på en ny zumbatimme med Karen och vi studsade, dansade, vickade, salsade, snurrade och fånade oss så svetten sprutade! Gick sen genomsvettiga till Chadwicks på en öl och pratade bort ett par timmar. Igår morse steg jag upp, fortfarande hypad av zumbakicken och tog mig till mitt gym på en "total body conditioning" timme. Så nu är jag conditionad så det förslår. Känner garanterat av varenda en liten myrmuskel i kroppen men det är ju positivt i alla fall! Zumban och total conditioningen gav så mycket mera än bara fysiskt välbefinnande. Jag har i två veckors tid varit fräsande irriterad och otålig för att jag inte fått tillräckligt motion. Jag har släääääpat mig ut på promenader med audiobooks i ipoden och bara hatat det. Jag måste få göra sånt som jag tycker om, som får mig att skratta medan jag gör det. Dansen är ju förstås en sån grej men jag har inte haft tid att dansa så mycket som jag velat de senaste veckorna. Jag måste få röra på mig ordentligt, så jag svettas och blir trött, minst tre gånger i veckan. Nu har jag troligen löst det. Dansen får fortfarande utgöra den största kakbiten, några timmar varje fredag eller lördag och så de 4 timmarna på söndag. Däremellan får det bli zumba en gång i veckan och total body conditioning en till två gånger. Det ser ut som en plan som jag kunde leva med! Sen gör det inget om det blir en vecka paus emellan, jag vet ändå att jag återgår till det och det räcker för välbefinnandet. Låter kanske konstigt men jag känner mig så lättad och glad och ler när jag vaggar uppför trappstegen med ett "aaaj, oooj, puust"!

Idag fick vi ut vår senaste tent, den vi skrev i tisdags. Jag skrev ett A igen!!!! 3 A:n i 3 tenter! Härligt! Speciellt glad är jag över den här tenten för den kändes litet osäker. När jag gick till biblioteket på campus-området, råkade jag stöta på min professor som vinkade mig till sig och mysande meddelade mig att han ger ett A i mellanbetyg åt mig, avslöjade också att vi är endast 3 av 33 studeranden som får ett A. Jag smilade och tackade varpå han svarade "you're worth it"! Med lätta steg trippade jag till bibban för att studera! Det kallas motivation!

Just nu har Sera antagligen en bookreport i skolan. Hon har övat framför mig och Adrian flera gånger och jag håller tummarna för henne. Igår kväll laddade hon upp sin book report och sin skolåda med bilder och berättade allvarligt och koncentrerat om sin "The princess and the frog" medan hon svängde sig med ord som "genre" "litterära grepp" "författarens avsikt med boken" utan att blinka! När hon var klar sa hon på sin svengelska: "Mamma, jag tycker inte om när min röst blir så mörk när jag är nervös. Fast jag kommer nog inte att vara nervös imorgon för jag är kind of proud of myself för det här projektet. Jag har gjort allt helt själv" Underbart!! Den här skolan har lärt henne att vara proud of herself! Eleverna berömmer varandra, ger komplimanger och engagerar sig i varandras arbeten. Läraren är också väldigt noggrann med att ge feedback, massor av feedback. Ms Geddes, Seras lärare, hade skickat hem ett formulär med bedömningskriterier för den muntliga delen av bokprojektet. Det var en lista med 15 punkter! Jag dyrkar skolorna här!

Nu ska jag unna mig en double espresso med skim milk för att fira mitt A. Senare ikväll åker barnen och jag till Georgetown för att möta Juri och mumsa popcorn i AMC-teaterns mörker. Skönt!

Förresten, här är härligt varmt idag, närmare 20 grader! Till Halloween lär det ska bli 24! Jag njuter!

3 kommentarer:

Ann sa...

Vilket genompositivt inlägg, fint att läsa!
GRATTIS till de fina resultaten med tenterna, superduktigt!!!
Vad gäller träningen så önskar jag att jag också hade tid/ork/möjlighet att gå sådär mycket på roliga timmar - när/om zumba kommer hit ska jag absolut gå, det verkar så kul! Kan tro att sporten ger energi.
Skolsystemet där verkar så sunt och bra, det där med beröm och att ge barnen själförtroende och sporra dem är ju något som inte bara skolan utan alla vi här i Finland har mycket att lära oss om.. ;)
Megakram till barnen från ett kamosFinland, kallt och mörkt. Saknar värmen och ljuset, men det är bara att kämpa sig igenom den här fasen och hoppas de här tunga månaderna går fort..

Unknown sa...

jag håller fullständigt med Ann, vad roligt att läsa allt positivt! Och gissa om jag är stolt över dig som klarar dig så bra i dina studier, måste kännas motiverande!
Och Seras ökande självförtroende är ju en härlig sak, skönt att skolan ger beröm, det är vi inte vana vid här minsann!
I dag är det köldgrader här, men solen visar sig- det har varit otroligt mörka trista dagar en längre tid så det är skönt med litet ljus.
Kramar!

Ceti sa...

Supergrattis till tenterna!! Roligt!!
Här har vi oxå full Michael yra, dans och träning i vardagsrummet varje dag :-)

Ian riktigt duktig!