måndag 15 december 2008

December i Washington

Värmen återkom, bara en vecka senare. Idag hade vi 16-17 grader igen och även höstjackan var för varm. Solen sken och det kändes som en septemberdag i Finland.
I stadsbilden blingar julljusen ikapp med granarna och i varje jäkla butik spelar man julsånger, dock inte de klassiska utan alla är uppjazzade eller hiphopade men lyssnar man riktigt noga, är det nog bjällerklang eller rudolf där bakom.
Vi har fortfarande inte skaffat en julgran. Adrian börjar bli lite nervös för vi är ju inte äkta amerikaner när vi inte har gran ännu! ALLA skaffade ju den för flera veckor sen. Nå, den här veckan ska vi köpa en, innan fredag då jag åker iväg till NY.

Förra veckan gick i gamla spår och avslutades för min del med en härlig danskväll på Salsa Room. På lördag skulle jag vikariera Meppu i Finnish School så jag hade för avsikt att komma hem i tid, vilket visade sig bli kl 4 på morgonen.... Jag sov tungt 3 timmar, hoppade upp kl 7 och åkte pigg och glad iväg mot Arlington i härlig morgonsol! Det var 7 elever i klassen. Jag gissar att ni som läser förundrar er över hur amerikaner (de flesta var amerikaner, en spanjor) vill lära sig finska och jo, det undrade jag också. Alla hade sin egen historia och de flesta liknande sådana. Antingen mamma, make eller flickvän var finne så eleverna (vuxna allihop) ville lära sig tala finska. Och duktiga var de! Och motiverade! De var mycket fascinerade av att få en ny dimension av Finland - finlandssvenskheten, så vi talade en stund om den och det råkade dessutom vara Luciadag! När jag körde hem på eftermiddagen kände jag mig så upprymd och energisk och visste att jag saknart undervisningen! Jag ska absolut börja se mig om efter ett jobb efter årsskiftet! Måste kontakta svenska ambassaden som ju redan erbjöd ett jobb innan vi flyttade men som jag kände att jag inte hade haft tid eller lust med genast vi kom. Nu är jag redo..

På lördag kväll var hela familjen ut på middag på en härlig libanesisk restaurang i Bethesda. Vi träffade Pasi och Kati, det finska paret som vi bekantat oss med i Florida under min födelsedagsresa, de som bott närmare 15 år här. Vi hade en skön kväll med supergod mat!

På söndag hade SAOCO holiday party på Chevy Chase Ballroom. Vi dansade rueda två lektioner som vanligt men efter det bars snacks och öl in och festen började. Under kvällen visades film av SAOCOs hela dansår och en hel del av den bestod av videoklipp från Miami. Efter filmen tackades "groupierna" som varit med och stött gruppen då den tävlade i Miami och vi fick en egen video med dansmoves designade för oss var och en personligen! Min move hette Ystava ;) och Meppus Mita Kuuluu! Ska försöka få in den här på bloggen om det lyckas ;) Dansen fortsatte till midnatt och helt utmattad och svettig ramlade jag hem kort därefter. Idag har fötterna minsann värkt efter 10 timmars dans under en och samma helg! Men roligt har det varit!

Idag har barnen jobbat hårt med bookreport (Sera) och tema-arbete om "Change" (Adrian). Båda ska ha sina stora arbeten inlämnade i fredag. Det är en fröjd att se hur de jobbar självständigt, utan problem, och vilka fina arbeten de skapar helt själva. Vi ska se om jag får publicera något här på bloggen när de är klara!

Inga kommentarer: