tisdag 30 december 2008

New York


Fredag 19.12 satte jag mig på Vamoose bus till New York kl 8 på morgonen. Bussen kostade 25 dollar vilket är verkligen litet!!! Jag ville åka buss dit för att kunna se så mycket som möjligt på vägen. Somnade nästan genast och vaknade ett par timmar senare och tittade ut, SNÖ!!! Vägrenen full av snödrivor och det snöade massor! Usch... fick de hemska slaskiga Finlandsvintrarna på näthinnan. Trafiken var kaotisk och jag var rädd att vi skulle bli flera timmar sena till NY. Men bussen rullade in på Pennstation precis när den skulle. Jag hade tänkt ta metro till hotellet men slasket gjorde att jag hoppade i en taxi. Hotellet, Hotel Dauville, visade sig vara ett riktigt kiva, äldre hotell på 29th street. Jag ringde Samuel som vi kommit överens om och vi bestämde att jag skulle åka till Historical Society och träffa honom där. Eftersom det var totalt trafikkaos i New York, bestämde jag mig för att hoppa på metron. Efter 3 byten var jag nära Central Park där Samuel var. Han värmde upp för kvällens konsert som pappa och jag skulle gå på. Jag promenerade i slask, våt upp till knäna och hittade Samuel! Det var jätteroligt att se honom efter 3 års paus!! Han var tyvärr så busy och jag 2 timmar sen så jag fick gå ensam på lunch medan han trimmade sina congas ;) Jag vandrade ut i slasket igen och dök in i en nailstudio och fick en vacker manikyr. Eftersom nästan inga New Yorkare vågat sig till manikyr en så snöig dag, var jag ensam och fick koreanskornas odelade uppmärksamhet. 3 kvinnor satt tätt intill mig och frågade ut mig, allt om mitt liv och jag tentade dem. Däremellan smekte de mig över håret och suckade och sa "you are so beautiful". Så det var inte bara en vanlig manikyr, jag gick ut med högburet huvud och kände mig väldigt vacker! Slank omkring i slasket och dök in i en restaurang som såg mysig ut med vita dukar och levande ljus. Tog en ceasar sallad och ett glas rödvin och kände mig bara superlycklig! Där var jag i stora pulserande New York och älskade det! Så tittade jag på klockan och insåg att jag höll på att missa konserten! Pappa ringde och berättade att hans flyg var sent så att han inte skulle hinna till konserten utan vilade på hotellet istället. Jag sprang iväg och fick precis en fin plats rakt framför scenen. Samuel Torre's group spelade jazz, latinsk jazz med Samuel som huvudaktör på congas. Det var en härlig konsert, jag njöt verkligen, fick kalla kårar av hans solon! Efteråt stannade jag kvar en stund och pratade med Samuel och Ernesto, trummisen, som också var i Finland för 3 år sen. Vi beslöt att vi skulle ses senare på kvällen. Jag hoppade i en taxi och träffade en jetlag-pappa på hotellet! Vi drack en cognac för att fira återseendet och gick sen ut på fransk restaurang och åt. Det var så roligt att "catcha up" allt som vi inte hunnit under de 5 månader vi varit här. 11-tiden blev pappa så trött så han ville gå till hotellet och jag ringde Samuel som plockade upp mig vid restaurangen. Vi åkte till en klassisk jazz-club, Smoke, och lyssnade på Ernesto's band. Efter det stannade vi kvar en stund, drack litet vin och pratade om livet och allt som hänt under 3 år! Så hoppade vi alla i bilen och åkte runt i NY i natten, såg varuhusdekorationer, ljus och liv! Vi tog en tur över till New Jersey där Samuel bor och såg NY därifrån, det var magiskt!! Jag återvände trött och nöjd till hotellet först 5-tiden. Pappa sov som en stock och vaknade inte ens när jag bullrade in!

2 kommentarer:

Ann sa...

Härligt vad mycket du hann uppleva och se första kvällen i NYC!!

Annika Johanna Westerlund sa...

NEW YORK CITY - wow. Hinner man sova alls när man är där? Det finns ju så mycket att se. Nu avundas jag dej igen lite...