tisdag 9 december 2008

Mitt hundrade blogginlägg ;)

Det här blir alltså mitt hundrade inlägg! Tänk vad mycket jag skrivit, lite mer sällan på sistone ;)
Vintern har kommit till Washington. Det är kallt, is på bilrutorna på morgnarna och ibland kommer det t o m lite snö. De senaste dagarna har det varit minusgrader men nu blir det varmare. Imorgon lär det ska bli t o m 15-16 grader, skönt!
Annars har här hänt litet ett och annat! Bl.a. hudade både Juri och jag i vårt körprov..... Det var en fars för sig. Vi hade oturen att ta vårt körkort i Maryland vilken är den strängaste delstaten här i närheten då det gäller att ta körkort. Hade vi bott i DC eller i Virginia, hade vi haft vårt kort för länge sen. Vi kör alltså helt olagligt för tillfället. Inför körprovet var vi tvungna att läsa ett ganska tjockt häfte med Maryland trafiklagar, om trafikmärken och annat viktigt. Vi åkte iväg förra fredagen till DMV för att ta vårt skriftliga prov och körprov. Vi visste också att i provet ingår en tre timmar lång drog- och alkoholföreläsning. När vi anlände till DMV (departement of motorvehicles) fick vi veta att föreläsningen inte hölls just där utan var utlokaliserad till diverse byråer runt Maryland. Det här fick Juri att koka för han hade lusläst hemsidor och ringt DMV otaliga gånger utan att få klara besked. Så här fungerar det här i amerikat. Efter några samtal fick vi tid till en föreläsning en timme senare och fräste iväg dit. I 2-3 timmar satt vi instängda i ett litet konferensrum och såg på video efter video som handlade om snyftande, tragiska knarkaröden. Efter videona gjorde vi ett test med 20 frågor som inte anknöt till det vi sett på minsta vis. Med papperet i hand körde vi tillbaka till DMV i Geithersburg. Där började lustigheterna. När jag skulle registreras, fotograferas, tiltade systemet för att mitt namn matats in fel tidigare. Ett samtal till helpdesken som skulle radera all info och mata in ny - ½ timmes väntan - bara för att sen märka att mitt födelsedatum glömts bort, nytt samtal till helpdesk - ½ timme till.... Jag satt 2 timmar och väntade på att jag skulle kunna registreras för att ta mitt skriftliga test. Jag var hungrig, trött och arg.... Juri hann både göra skriv- och körtestet innan jag fick mina papper i handen. Skriftliga testet gick hur bra som helst! Då jag steg ut ur testrummet kom Juri emot mig och såg trumpen ut. Han hade inte klarat körtestet! Han kom inte ens ut på testbanan ;) Då han rullade ut från parkeringen mot ett stoppmärke, stannade han inte tillräckligt långt ifrån märket utan kvinnan bredvid honom tackade för sig, sa att hans test var över innan det ens börjat, slog pappren i handen på honom och steg ur bilen innan Juri ens hann fråga något... Efter det hoppade jag in i bilen, stannade i goooood tid innan stoppmärket, körde ut på testbanan, FICKPARKERADE, svängde i en liten ruta, backade och körde in tillbaka, tänkte det var piece of cake men nej. Jag hade varit nonchalant med blinkern, inte blinkat ut och in i fickan, satt på den för sent upprepade gånger i korsningar. Suck, så åkte vi hem utan något körkort, sura och besvikna (mera jag). På kvällen gick vi på housewarming till Paula och Pertti och skratten tog aldrig slut när vi om och om igen fick berätta historien om våra förnedringar på körbanan. Nytt försök 22.12. Festen hos Paula hade finska förtecken med karelska piroger, salmiak och koskenkorva! Jag körde hem när barnen började se vita ut av trötthet!
På lördagen var jag ut och dansa, till salsa room och söndagen på Chevy Chase på rueda. Måndag var vi inbjudna till ambassaden på försenad självständighetsfest. Det var riktigt roligt! Vi träffade en massa bekanta och trevliga människor, minglade runt och tog en sväng till drinkbaren med jämna mellanrum, vi är ju finnar för fan! Det var Juris tur att köra och vi tog en sväng via Glover Park och körde hem Mats och Karen. Adrian och Sera hade valt att stanna hemma (smart drag, de sku ha somnat av uttråkning på ambassaden) och satt här så duktigt och såg på tv när vi kom. De har blivit så STORA!!
Idag sku vi köpa julgran men Sera fick sin väninna Kate på besök så vi bestämde att skjuta fram köpet ett par dagar. Alla har sina granar inne här redan men vi tänkte att vi kanske är litet mittemellan och tar in den tidigare än vi brukar men inte så här tidigt! Istället bakade vi örfilar och vräkte i oss smör-, kanel- och sockerdränkta godsaker till kvällsmål. Här doftar så gott nu!
Nu ska jag läsa instruktioner för ett vikariat i finska som jag har i lördag. Meppu åker till London så jag håller hennes timme i Virginia, det blir spännande!!! Återkommer!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jaså- jaha, så nu kan du alltså inte köra bil, vilken parodi!!!!
Jag skulle förstått det om det varit jag.... Tydligen gick i alla fall det skriftliga provet bra- alltid något!
Här är det grått, trist, regnar varje dag, svårt att få upp någon julstämning överhuvudtaget

Annika Johanna Westerlund sa...

Här har vi vinter med minusgrader o snö ena dagen o snöblandat regn med några plusgrader följande dag. Alltså lite bättre vinter än vi hade ifjol i alla fall. Alltid se det positiva i allt var det ju sagt. Varför ska allt vara så svårt i USA? De vet ju att ni kört bil i evigheter eller hur? Varför ska det vara så himla invecklat? E de finnhatare eller? Ska du börja jobba nu också? Grattis! Jag har Rebecca i Bangladesh nu äntligen o tusan vad det var svårt att säga hejdå till henne. Jag grät krokodiltårar i timmar efteråt. Här har vi bråkat o skrikit till varandra i veckor o nu när vi båda får paus från varann ja då bölar jag o saknar henne nåt otroligt. Ska de vara så här månne? Lycka till med nästa provkörning. Det ska nog gå bra då för nu vet du ju hur man inte ska göra... ;)

Jenni sa...

Jep jep, så är det när man i finland inte använder blinken:) Körstilen är väl litet annorlunda, men tjiisus vilka system.... Så kanske vi skall vara glada för allt det goda vi har och dessutom är det bara två veckor tills det igen börjar bli längre dagar. Och en annan sak som är bra med finland är ju att det inte är torka man behöver vara orolig över och dessutom kan man gå tidigt i säng, för int fan är här någo ruedor inte... jonej.