måndag 1 december 2008

Post-thanksgiving

Vi firade Thanksgiving så vi glömde bort lillajul! Ofattbart! Satt och läste statusar på Facebook och såg att Åsa kokade risgrynsgröt och så slog det mig att det var lillajul! Så fjärmad blir man från Finland när man åker iväg över Atlanten. Å andra sidan sku vi nog inte ha orkat med någon lillajul efter alla festligheter här, Halloween och Thanksgiving högst upp på listan.
Festen hos Mika och Meppu var rolig som alltid! Vi träffades tidigare hos Meppu, Mikko och Mark var där med oss och lagade mat tillsammans. Det är alltid så roligt att tillsammans börja kvällen i matlagningens tecken. Snart vällde det in folk och till slut var vi ganska många: Mika, Meppu, vi 4, Janne och Sanna, Meri och Jaakko, Mikko och Mark, Kirk, Paula. Vi åt och drack och stämningen var genast avslappnad och glad. Efter maten hade vi pingisturnering där alla deltog och Juri vann ;) Så åt vi litet igen och därefter spelade salsan! Kirk och Mark blev riktigt bitna av salsan och speciellt Mark var en talang! Det var ingen skillnad om vi dansade salsa, merengue, reggaeton eller bachata så fattade han rytmen och dansade bra!
Vi var hemma först närmare 4! Sanna körde oss hem med rap-musiken dundrande och takluckan öppen, kändes som om vi var ett gäng gangsta's på väg ut till suburbia ;) Adrian diggade hårt!
Lördag åkte jag iväg på ett födelsedagskalas i salsans tecken. Var visserligen litet seg efter Mäkeläinens fest men vad gör man inte för att få dansa! Vi satt på en bar några timmar innan vi åkte iväg för att dansa och så var jag hemma klart före 2 p g a seghet... Söndag dans igen på Chevy Chase. Igår var jag i advanced gruppen för första gången, framsteg!!

Nu börjar julen närma sig med långa kliv! Dags att börja fundera på julklappar! Här i USA tar man in granen redan vid Thanksgiving vilket är virrigt för oss! Jag undrar om det kan vara någon form av äkta gran??? Som ska hålla till jul?? Måste väl börja se efter en gran! Det ska bli spännande att fira amerikansk jul! Granen full med bollar och ljus, massor av glitter och bling, det är nåt för mig det! Få se också hur galna folk kommer att vara med shoppandet! Det tycks nog vara en amerikansk företeelse, precis som klichéerna, folk ÄLSKAR att shoppa. Thanksgiving-fredagen, Black Friday, var en hysterisk shoppingdag. I New Jersey blev en Wallmart-anställd ihjältrampad då folk vällde in för att roffa åt sig det billigaste. Ofattbart!!!

Idag var Sera på fieldtrip till Baltimore till Baltimore museum of industry där de fick öva sig i att jobba på löpande band och pyssla ihop en papp-bil. Det är nog en bra skola barnen går i, mycket program, många utfärder! Sera verkade nöjd och stolt över sin bil ;)

Imorgon är det min four-language-day så jag får väl ta itu med mina spanska läxor nu! Buenas noches, hasta luego.

Förresten, vill ni se nåt roligt, gå in på www.saocodc.com och klicka igång videon, det är våra ruedakillar som uppträder hihiii!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är avundsjuk på matte och husse som får komma dit och fira jul med er. Jag skulle också vilja vara med.
Jag smider planer på hur jag obemärkt ska glida in i någons kappsäck och flyga över Atlanten. Sedan tänkte jag poppa upp som Hobbe i Lådan i form av en julklapp.
Sedan kanske jag äter upp all skinka, få se.