söndag 5 april 2009

Hanauma Bay

Väckning kl. 6 igen (fast ivriga Adrian har varit vaken alla morgnar kl. 6) och upp i morgondiset. Vi sku åka till Hanauma Bay, ett vackert snorklingsställe en liten bit från Waikiki http://http://www.honolulu.gov/parks/facility/hanaumabay/welcome.htm. Vi försökte få plats där igår redan men anlände kl. 10 och då var det omöjligt att få parkering! Så populärt är stället! Idag var vi där före kl. 8 och då fanns det plats. Det var en mulen, blåsig morgon så vi småhuttrade när vi traskade mot Hanauma Bay. Alla snorklare måste se en info-video på 9 min innan man får lov att vandra ner i viken. Här berättar man om hur känsliga korallerna är, att de faktiskt dör om man rör vid dem. Visa och redo gjorde vi den branta vandringen ner till viken. Adrian var ivrig med snorkelutrustningen och i vattnet innan vi hann blinka. På nolltid var han en hejare på att snorkla. Juri hängde med och man såg inte mycket av dem. Sera blev litet skrämd för korallerna, de var ganska stora och nära ytan. Jag satt på stranden och frös och tänkte nästan säga att jag lämnar snorklandet. Brrr.... Tur att alla övertalade mig och så hoppade jag i. Vilken värld som öppnade sig!!! Det var otroligt vackert! Under mig simmade fiskar av alla färger, gula, randiga, lila, blåa! Det var så ofattbart fint och magiskt! Det enda som hördes var ljudet av den egna andningen, lugn och regelbunden. Adrian var min fenomenala guide, jag följde efter honom bland koraller och sandlaguner. Han visade mig fina fiskar och gjorde tummen upp för att kolla om allt var bra. Jag tyckte det var en konst att snorkla, det tog en stund innan det kändes riktigt tryggt. Ibland fick jag vatten in i snorkeln och drabbades nästan av panik, sprattlade till och skrapade rumpan eller magen mot vassa korallrev. Men kul var det! Vi hade undervattenskameror så genast vi kommer hem ska vi framkalla fotona!!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det låter helt underbart!! Duktig du som vågade dig på att snorkla, jag klarade det inte utan fick in äckligt salt vatten och måste dras upp på båten! Det lär vara ett sagolikt äventyr att upppleva alla fiskar och koraller, lyckans ostar!

Annika Johanna Westerlund sa...

Vi väntar med spänning på alla fotona! Jag skulle aldrig ha klarat av snorklande så jag säger helt som din mamma ....lyckans du!