torsdag 2 april 2009

Honolulu-here we come!

Måndag morgon, klockan ringde 4 på morgonen och jag trodde någon bråkade med oss men trots tröttheten, struttade vi alla upp ur sängen på tre röda sekunder. Inget morgonmål, taxi beställd till 5 och så iväg till flygfältet. Vi tog ett flyg från Dulles till Chicago, 2 h, där vi bytte till följande flyg till Honolulu. Den flygresan var ganska tung, närmare 9 timmar i planet.... Tidsskillnaden 6 timmar så när vi närmare vår sena kväll anlände till Honolulu, var det bara eftermiddag ännu. Vi löste ut vår hyrbil och efter hetsiga diskussioner, gick Juri med på att ta den bil som var avsedd för oss - EN LITEN, röd sportig, Chevy. Men mannen har vant sig vid stora vrålåk och vill upgrade till större, bättre, snabbare... Den sura hustrun tyckte vi hellre kan använda 200 dollar extra på att göra nåt roligt och så blev det. Med hjälp av navigatorn surrade vi sen i vår lilla bil till Celebrity Resort, Waikiki. Ett litet, sött hotell med ett litet, ganska trångt rum. Men å andra sidan, ingen har tänkt tillbringa vår semester på hotellrummet. Vi tog en vandring i Waikiki, såg de härliga palmerna, strandboulevarderna och glada människor. Mörket föll ganska snabbt och vi blev hungriga. Efter att ha vandrat av och an och sökt det ultimata ställe, hamnade vi på Cheescake Factory, ironiskt nog, den finns ju faktiskt i Friendship Heights :) Men vi var så hungriga och trötta. Efter middagen, vinglade vi hemåt och ramlade i säng, utmattade av tidsskillnaden och den långa resan. Vi sov som klubbade i huvudet allihop!
På tisdag vaknade vi tidigt, 6-tiden var alla uppe, pigga och glada. Vi packade bilen full av handdukar, simgrejer, liggunderlag och åkte iväg till Lanikai, en strand som lär vara en av de vackraste i världen. http://www.hawaiiweb.com/oahu/beaches/lanikai_beaches.htm Det var en jättefin strand med vit sand, turkost hav! Det blåste helt osannolikt mycket och vi sandblästrades allihop! Barnen och Juri simmade mest hela tiden och deras har-mamma låg på stranden och solade. När vi vandrade längs stranden, såg vi en jättestor sköldpadda!!! Den var verkligen mäktig!! Vi tillbringade nästan hela dagen på stranden och på hemvägen stannade vi på en ribs-restaurang och åt. På kvällen vandrade vi omkring i Waikiki och stannade vid Duke-statyn. Duke är en symbol för Hawaii, en simmare som fått en staty vid Waikiki Beach. Där finns en videokamera som filmar live vad som sker där. Vi textade momi som textade mofi och Ann och inom en kvart såg de alla oss därhemma i Finland! Det kändes fantastiskt! Efter det virtuella mötet, var vi trötta igen efter dagens sol och tidiga väckning. Vi vandrade till hotellet och innan 11 sov alla som stockar!! http://www.co.honolulu.hi.us/multimed/waikiki.asp

Jenni sa...

Morjens. Utan större överdrifter skulle man ju kunna säga att det ser fantastiskt ut! Köp hawaij skjortor till er alla och sen blommor runt halsen och sen vill vi ha en sån bild av er:) Vi är med er i spiriten (inte spriten, bevars) och räknar dagar tills vi ser er. Haaaaaa det bra!

Unknown sa...

ja nog önskar jag att jag stannat litet längre och sen åkt med er till sol och värme!! Men...vi har faktiskt sett solen nu några dagar så jag vet att den finns!!
Njut den tid ni har kvar- när ni kommer hem kanske körsbärsträden börjat blomma och då är det något att se framemot i alla fall!