måndag 7 december 2009

En dramatisk söndagskväll!


















Igår kväll kom jag hem från danstimmarna vid tiosnåret som vanligt. Alla var uppen ännu men barnen kröp snart i säng och jag satte mig i soffan för att pusta ut, Juri jobbade i sin bunker. Plötsligt hörde jag brandbilen, vilket i sig inte är underligt här, men den ljöd så högt att jag lystrade noggrant. Snart lystes vardagsrummet upp av blinkande röda och blå ljus och jag tittade ut och såg inte mindre än 3 stora brandbilar precis utanför vårt hus. Min första irrationella tanke var ju att nåt hänt vårt hus så jag rusade ut. Vips, inom en minut var gatan full, från ena ändan till andra, av brandbilar, vi räknade senare till åtminstone 8!! Det visade sig vara grannens hus som hade någon mindre eldsvåda på gång. Med grannen menar jag den galne mannen med sin familj och sina 2 chowchown. Han vankade ute på gården och berättade att han efter en promenad med hunden sett stora lågor slå ut genom skorstenen. Vår gata var upplyst som mitt på dagen och målmedvetna brandmän trampade över vår gräsmatta fram till grannens hus. De klättrade tyst och lugnt upp på taket, nagelfor huset inuti och på en halvtimme var faran över. Troligen var det ett fågelbo som funnits i skorstenen och nu fattat eld. Det är inte så konstigt att det upptäcktes först nu, vi hade nämligen 17 grader och sol i torsdags och på söndagen var det minusgrader och snö!! Så grannen hade antagligen tänt sin brasa för första gången den här säsongen. Eftersom vi ganska snabbt visste att grannens hus inte var i fara, kunde vi njuta av spektaklet och det var verkligen som att vara med i en film! Ska sätta in några foton här så får ni se!











Nu snörvlar vi alla utom Juri, vi stod ju ute i kyla i alltför litet kläder!






















2 kommentarer:

Unknown sa...

Hu, det måste varit obehagligt innan det blev klart att det inte var något allvarligare! Men åtta? brandbilar, det måtte varit en häftig syn, tack och lov att det inte hände något värrre! Kolla noga innan ni tänder er brasa.....

Annika Johanna Westerlund sa...

vad ni har action i era knutar!!!Tur att det inte var värre i alla fall!