torsdag 29 januari 2009

Vinterkaos i DC






Tisdag morgon vaknade vi till ett snöigt DC! Barnen var uppe tidig redan för att kolla ifall det snöat under natten som meteorologerna lovat. De rusade upp och väckte oss med rop och skratt! Jag gick ner och öppnade mailen - inga mail från Westbrook. Adrian satt på NPR (National Public Radio) som var tionde minut meddelade att ALLA skolor i Montgomery County (ungerfär som ett län i Finland) är stängda. Och ponera - det var ett par cm snö på marken ;) Barnen klädde på sig genast efter morgonmålet och gick ut på gården med bunkar, slevar för att gräva i den lilla snö som fanns. En timme senare ringde Kim och undrade vad barnen gjorde, ifall de ville åka pulka medan hon och jag gick på hot yoga. Vi hittade en pulka i garaget och fick låna en av grannen och så gick de iväg till skolgården där det fanns en liten backe. Det var fullt med barn i backen, så speciellt är det med snö! Jag hade egentligen spanska men ringde för säkerhets skull flera gånger till Spanish Now och eftersom ingen svarade, antog jag att det inte var någon spanska. Det snöade ju faktiskt lite... Kim vägrade köra till yogan så jag fick visa att jag minsann var van att köra i snö (vilket jag fick äta upp senare). På kvällen vände vi alla våra pyamasbyxor ut och in för det lär hjälpa då man önskar att det snöar följande dag. Och rätt fick vi! Onsdag kom med mera snö och den slaskiga snön från föregående dag, var nu frusen. Ingen skola alltså. Jag bestämde mig för att gå på yoga igen och traskade till bilen som var totalt igenfrusen. Skrapade 10 minuter och körde iväg. Halvvägs upp i backen på Wriley road var det stopp. Hjulen snurrade tomt och bilen började glida obehagligt okontrollerat mot vägkanten där en hel del bilar stod parkerade. Som tur fanns en inbyggd spärr som sa mig att inte gasa mera så jag fick bilen att stanna halvvägs upp, satt på handbromsen och ringde Juri. Under tiden hade en granne, Sean Murphy, dykt upp och tillsammans skuffade Juri och Sean mig upp på krönet där jag parkerade och rutschade, halkade, kanade gående ner och hem tillbaka. Det var kanske lika bra för det visade sig att morgonens yogatimmar var inhiberade p g a det fruktansvärda ovädret hihi! Så var vi stucked hemma hela dagen. Mot eftermiddagen började det regna så isen smalt och jag kunde gå på yoga på kvällen. Innan vi gick och lade oss, läste vi skolans hemsidor där man meddelade att skolstarten på torsdag fördröjdes med två timmar p g a livsfarligt väglag. Haha!! Så idag började barnen först kl. 11, vilken lyx!
Vi har varit glada för barnens skull, för att de fått uppleva det härliga i att bara slöa hemma för att det dalat några flingor men samtidigt har vi förundrat oss över hur otroligt fjantiga DC-borna är då det gäller väder, det må så vara regn eller snö! Adrian berättade skrattande att Barack Obama sagt att "DC needs a little bit of Chicago-spirit" d v s att man inte stannar upp hela livet för litet snö!
Nu har de lovat kallt i natt igen... få se hur det blir imorgon. Dags för en hemmadag, barnen har ju faktiskt varit en hel dag i skolan den här veckan!!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Nu ser det ju nästan ut som här! Roligt för barnen att de fick känna av litet vinterväder, men man kan ju inte låta bli att fnissa litet- skolan stängd, kurser inhiberade, jaja, vi är så olika i olika delar av världen!

Jenni sa...

Jag tror att det finns "några" barn här som skulle vara helt sanslöst glada med litet inhiberade skoldagar:) Hoppas ni får ha många sköna snödagar!

Annika Johanna Westerlund sa...

Här har vi -10 och allt är täckt av snö jsut nu. Härligt vinterväder. Skrinning och pulkka är det som gälelr i vår familj just nu. Njut av era hemmadagar för ni vet ju hur man ska njuta av snön i alla fall. Hoppas Sera blir frisk snart bara. Såg på Fb att hon var febrig.
Många kramar från Annika och Rebecca