onsdag 19 augusti 2009

Gulnäbb vid 40?

Gulnäbb?
Har längs sommaren funderat på vad jag ska hitta på när jag tydligen inte kan jobba här i USA, åtminstone inte just nu. Att studera skulle väl inte vara så dumt? Jag har surfat på Montgomery county community college hemsidor och blivit vimsig så igår bestämde jag mig för att åka till campusområdet och se om jag hittade nån att tala med. Jag steg in i studentbyrån och såg dum ut men fick genast hjälp och blev visad till rätta köer och personer. Det hela resulterade i att jag skrev in mig på college utan att veta vad jag vill studera. Eftersom jag inte är amerikan, måste jag anmäla mig till ett större språktest och fick tid till följande dag. Jag hade också lämnat passet hemma så trots att det fick mina visumuppgifter, var jag tvungen att åka tillbaka nästa dag och visa upp det. Tur så hade jag språktestet som ytterligare orsak att köra den halvtimmelånga vägen till Mannakee St. i Rockville.
Testet visade sig vara ganska lätt. Jag skulle skriva en essä på 25 minuter (valde rubriken "A teacher who has been important for me" eller nåt liknande). Så fick jag lyssna på ett tiotal konversationer för att sedan kryssa i rätt påstående eller svar på fråga. Därefter fick jag kombinera två huvudsatser till en, klicka för rätt idiomatiska uttryck och välja rätt ordföljd eller grammatiska alternativ. Testet bestod av fyra delar med 2o frågor i varje del , det hela tog mig 2,5 timmar och jag var den första av ett fyrtiotal elever som lämnade salen. Mitt test ska bedömas och nästa torsdag morgon ska jag träffa en counseler för att diskutera vilka möjligheter jag har att studera det jag vill.
Eftersom jag bott 1 år i Montgomery County och har ett I-visum, har jag rätt att betala den minsta summan , residencial tuition men kurserna är ändå dyra! Få se vad vi har råd med. Jag vill åtminstone studera spanska igen. Dessutom intresserar psykologi och specialpedagogik. Det gäller att innan nästa torsdag hinna plocka ihop ett material av kurser som skulle kännas bra och så se vad counselern säger.
Idag har jag känt mig duktig och motiverad (och trött, väckarklockan ringde 6) och hoppas jag ska hitta något som är givande för mig att göra det här året!

Efter testet åkte hela familjen till Bethesda pool för det var så hett! Närmare 95 F! Vi simmade allihop på konditionsbanan och efter det åkte vi till bibban för att låna böcker åt barnen. En bead-bok fastnade förstås för mig och Juri lånade en deckare. Nu sitter alla på varsitt håll och skriver, läser, jobbar, ser på tv. Jag är så trött så jag väntar på att klockan ska bli 10 så jag täcks gå i säng! Nati!

3 kommentarer:

annika sa...

tufft! hoppas du måste med på gulnäbbsintanging oxå... ;) nåja, men de kan ju ha jätteintressanta kurser, den bästa kurs jag någonsin gått hölls av en amerikan, de har helt annan universitetspedagogik än vi. lycka till!

Unknown sa...

Oj Mannakee Street i Rockville, längtar tillbaka när man kan känna igen sig!
Språktestet gick säkert bra!

Ni har ju reserverat varje "lane" i Bethesda pool om hela familjen har swimmat där ;).

kram

Unknown sa...

Skall bli roligt att höra hur ditt test gick! Håller tummarna, det gick säkert bra.
Aldrig fel att utöka sina kunskaper och psykologi låter mer än intressant- lycka till!