tisdag 18 augusti 2009

Juri 40 år!

Lördag 15.8 ringde väckarklockan 6.00 och yrvakna barn och jag steg upp för att fixa till en annorlunda födisuppvaktning. I vanliga fall stiger vi inte upp så tidigt och vi tar tid på oss att duka fram fint med blommor, godsaker, lyxiga pålägg, pain au chocolat, calvados och går sen för att väcka födelsedagsbarnet. I lördags var planen en annan, vi skulle ta bussen till New York kl. 8.15! Vi gjorde i alla fall pain au chocolat :) men efter fjolårets fiasko med fel deg, hade jag köpt croissantdeg på rulle och Hershey choklad. De blev fina förstås men litet mäktigare än de vanliga krispiga vi gjort i Finland! Så packade vi buss-morgonmål med croissanter med prosciutto, jordgubbar, hallon, melon, kex, kakao, juice och förstås en skvätt Calvados i en vattenflaska... Vi skyndade oss upp och sjöng för Juri och han fick öppna sina presenter vid matbordet och inte i sängen som vanligt. Orsakerna var tvenne; vi hade bråttom OCH när Juri satte sig upp i sängen så brakade den ihop haha! Ålderns tyngd! Efter en snabb paketöppning var det dusch och så hoppade vi i bilen och åkte till Bethesda. Bussresan på 4 timmar gick bra för vi åt den första halvtimmen och vilade sen resten. Vi var i NYC vid middagstid. Promenerade så till vårt hotell Marriot residence Inn som var i hörnet av Avenue of the Americas och 38 St. Det var ett riktigt fint hotell med fräscht, stort rum, rent och nästan lite lyxigt! Vi slängde in kassarna och så gick Sera och jag över gatan till ett pärlparadis - 3 butiker med bara pärlor pärlor pärlor och smyckestillbehör!!! Hjärtat bultade och pengarna flög, gissa om jag tänkte på Helena!! Under tiden promenerade Juri och Adrian till Broadway st. för att se om vi kunde få biljetter till någon fin musikal. Vi hade flera på listan, bl.a. Billy Elliot, Shrek, Hair. Eftersom vi ville ha en dagsföreställning, var det Hair som fick bli vår musikal! Efter att ha pungat ut med 488 dollar, vandrade vi i hettan till teatern som började 2. http://www.hairbroadway.com/ Det var en otroligt fantastisk upplevelse! Bättre än så här blir det inte! I ett par timmar fick vi se en show som fick oss att rysa, skratta och gråta. Skådisarna var skickliga, närmast perfekta, sångerna medryckande och budskapet berörande. Barnen kanske inte njöt lika mycket som vi men jag tror att de kommer att minnas det här länge! Om inte för annat så för att hela scenen intogs av spritt språngande nakna människor just innan pausen. Sera tittade förläget ner och när vi sedan stod i toa-kö och en mamma frågade vad Sera tyckt om slutet, svarade hon "embarrassing"! Omtumlade ramlade vi ut i den ljusa NY-hettan, virrade omkring en stund på stan för att sen vila på vårt svala hotellrum. Så duschade vi och klädde oss fina för att åka iväg till en italiensk restaurang i Brooklyn, Queen Mary http://www.queenrestaurant.com/ Restaurangen ägs av två italienska bröder som lagar maten och den är känd för sin hemgjorda mozzarella - gudomlig! Mozzarellans väsen utvidgades klart efter att ha smakat på den! De vita oformliga klimpar vi köper i Giant ter sig smått smaklösa efter det här! Vi åt och åt och åt som sig bör när man är på italiensk restaurang. Servicen var oklanderlig och vår ungerska servitör underhöll oss på ett diskret och intressant sätt. Barnen smakade på allt, och vi delade en förrätt med mozzarella, räkor och musslor. Det var en fin kväll i fint sällskap! Efter maten tog vi en taxi in till Time Square för att se på nattlivet! Där var det liv och rörelse och prat och dofter! Det tedde sig så annorlunda mot förra gången jag var där, då det singlade ner frimärksstora snöflingor och gjorde världen så magisk! Den var magisk också nu men på ett annorlunda, mer påträngande sätt. Vi vandrade omkring och bara tittade på folk, på konstnärer, galningar, kärlekspar, akrobater, turister. Och på neonskyltarna!! Stannade till vid en asiatisk man som med sprayburkar fixade tavlor med NY skyline och båda barnen fastnade för dem så de fick varsin. Eftersom dagen börjat så tidigt och innehållit så många sinnesretande uppleveler, var vi alla färdiga för godnatt vid 1-snåret. Vi vandrade i stilla mak mot hotellet och efter en massa fniss och viskande, somnade vi gott och konstaterade att Juri inte mera fyller 40 eftersom det är efter midnatt! Grattis i alla fall!!