tisdag 18 augusti 2009

Screen on the green part 2




Jahaa! Nu har vi definitivt varit här ett helt år för det är redan andra gången vi går på säsongens sista Screen on the Green, utomhusbio på mallen! Ifjol var det Superman, klassikern, den första. Barnen och jag var uppochner för vi hade nyss kommit hit och allt var nytt och spännande. I år var det "Rebel without a cause" med James Dean och Helena och Kevin var här! Kvällen var betydligt hetare än ifjol då jag minns att vi mot slutet av filmen drog på oss hupparin och långbyxor. I år var det osannolikt hett och fuktigt. Hela storfamiljen packade en picnic som hette duga och åkte iväg till mallen till 6.30. Vi fick en riktigt fin plats mitt på gräset, relativt långt ifrån screenen. Vi hann packa fram vår mat och äta en stund innan Jukka och Nina Pihlman dök upp och joinade oss. När mörkret föll, startade filmen med den sedvanliga Screen on the Green - dansen. Fråga inte varför men alla stiger upp och hoppar och dansar en minut eller så! Filmen var sådär, gammaldags förstås och inte så värst intressant för barnen. De tittade tappert en halvtimme men lade sig sen ner på filten och lyssnade på sina iPodar. Jag kände igen mig från ifjol och konstaterade att samma tankar rullade i mitt huvud. Jag kunde inte fokusera på filmen, min blick gick till det upplysta Capitol Hill i bakgrunden, till den dramatiska himlen, öronen spetsade sig för trafikbruset, utryckningsfordonen och jag tänkte på hur fantastiskt det är att jag får vara här! Att jag fått och får uppleva allt det som det senaste året har gett mig! Jag fylldes av en otrolig glädje! Att dessutom ha hela sin fina familj plus Helena och Kevin med, var så fint!
Mitt i tanken kände jag en ploppande droppe på min nästipp och inom 5 minuter hade himlen öppnat sig och blixtarna avlöste varandra som de bara gör i filmer! Det dundrade, ösregnade och de effektiva amerikanera rafsade ihop sina filtar, matsäckar, coolers och vips, inom några minuter var fältet tomt och filmduken nertagen! Jag upphör aldrig att fascineras av hur vant folket är att fixa såna här sociala tillställningar!
Vi åkte hemåt i regnet och avslutade kvällen inomhus med en Metaxxa! Strunt i filmen, den kan vi se på Netflix senare om vi vill. Vi hann ju ha picnic och uppleva stämningen!

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej vännen,

ja det var en mysig kväll med lite picnic mat först och sedan film i den mörknande kvällen! Hade lite samma tankar som du; kändes overkligt att sitta där mitt "i smeten" i DC och se på film samtidigt som Capitol Hill lyser i bakgrunden och stadens ljud hörs tydligt.
En fin kväll att minnas länge! Regnet gjorde det kanske lite skojigare?