onsdag 20 maj 2009

Pirates of Penzance

Ikväll var vi i Westbrook och tittade på 5th grader's skådespel Pirates of Penzance. Femmorna har övat på pjäsen sedan januari och jag måste säga att jag var imponerad! Dialogen var svår, med svåra ord, långa meningar och snabba växlingar! Det var en musikal så sångerna var många och sångarna av varierande kvalitet! Adrian var en pirat i kören och han var också med i props, en som hjälper till på scenen då ridån gå ner. Han verkade trivas! Pjäsen spelas 4 gånger under 2 dagars tid så de stackars femmorna får känna hur det är att jobba hårt på scenen!! Jag är så glad för Adrians skull att han får uppleva en sån här grej för lärarna, eleverna och övriga har verkligen satsat och tagit projektet på allvar! Men så är det deras sista år som lågstadiebarn, nästa år bär det av till middle school så det här var ett farewell-project! Och det klarade de med glans! (Foton följer så snabbt jag överfört dem från kameran. Dock var jag för långt ifrån för att få några fina, tydliga foton).

Juri är i Texas för tillfället så han missade pjäsen men den filmades och man kommer att sälja kopior av den till föräldrarna. Juri har idag intervjuat en livstidsfånge som fått dödsstraff och hann bara snabbt i telefonen meddela att det varit en mycket intressant intervju. Ser fram emot att höra vad han sagt!

Jag har fått en korrekturläsning från Schildts förlag som jag nu jobbar med. Det känns meningsfullt att ha ett jobb, även om det bara är frågan om ett projekt. Texten är underbar, flytande och intressant så jobbet känns inte krävande utan bara kiva!

Snart kommer Peter, Jenni, Kasper och Hedvig. Jag märker att vi i familjen väntar massor på det. Vi talar ofta om vad vi ska göra sen och tidsschemat framåt är mycket centrerat kring deras ankomst och på Floridaresan vi ska göra tillsammans. Idag räknade Adrian och Sera i kalendern att det är bara 25 dagar tills de kommer! Härligt!


1 kommentar:

Annika Johanna Westerlund sa...

Vänta bara snart har du en Brad Pitt i familjen! Amerikanerna är mer vågade med sina teatrar i skolorna. Vi finländare är för lata eller rädda för att ställa igång ett större projekt. Varför månne? Jag är helt säker på att våra barn skulle vara lika intresserade av det bara de sku få chansen att smaka på det lite. Där har du kanske nästa projekt i modersmålet när du kommer tillbaka till Finland igen....????