måndag 24 november 2008

Dop


Igår morse väcktes jag före 7 av min telefon. Det var Cami som bryskt meddelade att jag skall upp och hoppa, dopet börjar om 10 min! Jag störtade ur sängen, hade ju bett om lite tid för att fixa mitt morgonfejs, men det var bara att blaska av ansiktet, dra på litet mascara och läppstift och sätta sig framför skype. Det började inte bra, jag ringde upp men hörde inget, såg inget. Så jag satt där och hojtade "nå moikka" "kuuluuko" "huhuuuu" innan jag hörde ett svagt mässande och insåg att prästen redan predikade - nolo! Tystnade snabbt och fick ta del av den högtidliga och lite vemodiga stämning som en finsk präst kan få till stånd. Efter själva dopstunden sattes kameran på och jag fick se lilla söta Amanda Smilla Maria med Annelis dopkolt på sig. Hon hade inte sagt ett pip under hela tillfället! Jag fick också se prästen, Annelis föräldrar och Cami. Jag var närvarande kanske 20 minuter men vad härligt att dagens teknik tillåter sånt! Nu är det bara att vänta på att få se Amanda live!
Efter dopet smög jag tillbaka i säng och vi sov alla länge den söndag morgonen. Efter morgonmålet ringde Martha och undrade om Adrian och Sera ville komma till Sam och Ella och leka så Juri körde dem dit. Vi tog sen en tumispromenad i solskenet och det var skönt att kunna prata lite ostört!
Efter det åkte jag iväg till Friendshih Heights för att träffa Meppu på kaffe innan dansen. Det droppade in andra från SAOCO också. Vi satt på Booeymonger och drack en kaffe och en öl innan vi promenerade till Chevy Chase för dans. Det var jätteroligt att träffa Miami-typerna igen! Det kändes klart att vi var mer bekanta med varandra efter resan och kvällen blev så lyckad med 2 timmar undervisning och närmare 3 timmar social dancing därtill! Kom hem sent helt genomsvettig och glad!
Måndagen har bara rusat iväg och jag tycker att jag inte hinner något alls! Skypade en stund med Victoria och svarade på en del mail. Juri åkte till jobbet och jag till Tenley Town och sen på lunch igen. När jag kom hem var barnen hemma redan och vi lagade mat och bestämde oss för att gå till bibban och låna böcker. I ösregn och mörker, utrustade med ficklampor och paraplyn, traskade vi iväg till vår närmaste bibba som ligger ett stenkast från Adrians kommande skolan, Westland Middle School. Vi lånade en hel kass med böcker och ficklade oss hemåt igen. På kvällen läste vi högt ur en härlig bok om topsecret, things that parent's tell you, sånt som vi föräldrar förmanar våra barn med men som inte är sant; att det är skadligt att bita på naglarna, att man måste dricka mjölk, att man ska kamma håret o s v. Jag märkte när jag läste att båda barnen har ett stort ordförråd, kanske ibland större än mitt ;) De har också lagt sig till med underbara svårigheter att hitta ord på svenska, att blanda in engelska ord mitt i en mening eller att slå ihop ett engelskt och ett svenskt ord. Adrian kom häromdagen med det allra bästa. Han ville berätta något om "grodorna" men utan att reflektera, talade han om "frogorna". Där ser man hur smarta hjärnor vi har, speciellt barnen som är unga och oförstörda!

2 kommentarer:

Ann sa...

Fint att du kunde vara med på ett hörn av dopet! Fast du ropade ikapp med prästen, han kunde ju ha lynchat dig och tryckt på Power off. Hehe.

Det ska bli roligt att höra barnen prata engelska OCH svenska, för att se om något ändrats sen senast. Det finns säkert grejer som inte ni lägger märke till som hör dem varje dag!

Annika Johanna Westerlund sa...

Tjohejsan i stressandet. Helt otroligt att man kan vara med på dopi finland när man bor i andra ändan av jordklotet. Skype e nog en sån bra ide att ha! Nu ska vi ut sista gången idag i pulkkavädret före jag får ungarna till sängs. De njuter ju nu såsom jag när det äntligen är snö på marken efter mer än 1 års paus.
Många kramar från Annika