lördag 22 november 2008

Tillbaka i vintervardagen

Veckan efter Miami gick ganska snabbt trots att jag kände mig borttappad emellanåt. Det har blivit riktigt vintrigt här. Washingtonborna klagar att det är kallare än normalt (morgon ca 2 grader, dag i sol ca 15 grader) och enligt Karen beter de sig konstigt, surar och är stressade. Smärtgränsen för oss finnar är så hög så jag har inte märkt något. Jag gläder mig fortfarande dagligen över ljuset, solen som kan pigga upp mig även om jag annars känner mig trött eller hängig.
Den senaste veckan har gått i skolans och luncharnas tecken. Har träffat Meppu, Gardy och Karen på dagarna, kvällarna har vi gjort läxor, lagat mat och annat vardagligt. På torsdag var jag på hot yoga för första gången i mitt liv. Det var en intressant upplevelse!! Jag blev ditlockad av Kim som gått regelbundet i 3 års tid. Hot yoga är Bikram yoga i ett hett rum. Här i Washington är rummet ett stort sådant med speglar, fönster och heltäckande matta (urk urk urk). Längst bak i salen står värme-aggregat som blåser ut het luft, ca 100F (närmare 40 grader) så man svettas redan då man kommer in. Så pågår en 90 minuters yogasession till mantrat av en ledare. Det är svettigt, hårt och beroendeframkallande. Jag har nu varit två gånger och tänker gå åtminstone tio gånger för att kunna fatta beslut om jag gillar det eller inte. Båda gångerna har jag svettats som en gris och känt mig alldeles lugn och samtidigt energisk efteråt. Och törstig.
Läs mera om Bikram yoga; http://www.bikramyoga.com/

Fredag eftermiddag var vi några stycken från SAOCO bjudna hem till Meppu på lunch för att underteckna "modellkontrakt" :) Det låter fint! I verkligheten skulle vi skriva under kontrakt på att vi ger vår tillåtelse till att hon säljer bilder på Istock, bilder där vi finns med. Hon visade också några av dem hon kommer att sälja, de var fina! Vi satt länge och åt och pratade och dansade. Så åkte vi iväg till Salsa Room för att dansa någon timme till. Kom hem i den kalla natten och sov som en stock till 10. Efter morgonmålet åkte vi iväg till en Finnish Bazar här nära oss. Det är en årligt återkommande basar där folk säljer allt från Iittalas glasfåglar till sillsmörgåsar. Det var onekligen ganska mysigt att vandra omkring, höra finska talas, smaka på karelska piroger med äggsmör, dricka glögg och umgås. Vi träffade en trevlig, intressant amerikansk familj som bott några år i Grani och nu flyttat hem tillbaka. De hade två barn varav det ena var autistiskt och kvinnan i familjen hade fått cancer. De pratade väldigt öppet med oss om det och efter en lång diskussion om livet, Finland, USA, sjukdomar och annat, bytte vi telefonnummer för att träffas också en annan gång!
Efter basaren åkte jag iväg med Kim på yoga igen och idag orkade och kunde jag göra alla postitioner med större effektivitet så jag är nu alldeles totalt slut och matt, men skönt matt. Juri for iväg med Colin på bio. Sera kom just hem från Hayley och nu ska barnen i säng så jag kan sätta mig framför tv:n och halvslumra framför en film.
Imorgon bitti stiger jag upp 7 för att delta i lilla Amandas dop som gudmor! Det blir spännande!!

1 kommentar:

Annika Johanna Westerlund sa...

Nämen har du blivit modell nu också? Grattis. Hot Yoga....hörs svettigt...säkert nåt jag sku behöva fast den vanliga yogan e nog hot yoga för mej redan som svettas av bara tanken av yoga, he he! Vi har nu fått snöstormen till nordsjö. Jag är tudelad just nu för jag älskar snö men inte snöstormar. Jag var med Rebecca och Jonathan Rafi till julgatans öppning idag. Det snöade vågrätt hela tiden o lillgubben blev gnällig o gråtig för hans kinder blev is så vi kom till östra centrums julgataöppning istället. Men där somnade han o missade hela saken. Rebecca var gullig i alla fall o tog åt honom tomteluva o kalender som han nu fick när vi kom hem. Nu ska jag värma mej med glögg o jultårta.Mmmmmmm.....Ha de bra o många kramar från Rebecca till Sera.