tisdag 4 november 2008

Catching up!

Vad tiden går! Jag har inte hunnit skriva på länge så jag måste ta ett hopp tillbaka några dagar, ända till fredag, Halloween!
Hade en tidig morgon för att hinna packa ner alla dräkter, hårspray, örhängen, skor och sånt för skoldagen. Adrian och Sera hade en helt vanlig dag fram till lunch. Då bytte alla om till skrämmande kostymer för att paradera ut ur skolan 13.30. Föräldrar var på plats för att beskåda den långa paraden av söta små barn i Tingeling-dräkter och fruktansvärda monster med groteska masker i de högre klasserna. Femmorna som är äldst i skolan kom sist med en liten fördröjning för att förhöja stämningen. Med en ghetto-blaster i högsta hugg kom så miss Vincent med sina coola femmor tågande. Det fanns en hel del Obaman och Palinare i leden ;) Paraden avslutades inne i skolan där alla klasser hade fest. Vad de hade satsat!! Klassrummen var inredda till små skräck-kammare med spindlar, nät, fula masker, blinkande ljus, talande små gubbar o s v. I femmornas skräckabinett satt spågummor och spådde framtid för barnen. De hade limbo- och munkätartävlingar (Ann, fick du ordet rätt nu ;) Så dukades ett godis-smörgåsbord fram med en massa karkki som skulle sättas på söta kex. De flesta måtte ha fått en sockerchock och det där var bara början ännu! Lärarna var utklädda till nördar! Det som var mest annorlunda jämfört med de finska skolor jag besökt var lugnet! Barnen var så glada, ivriga men lugna och sansade. De lydde de vuxna, tog det coolt och njöt av situationen. Jag kan bara ana det kaos och skrik och den villervalla som en dylik fest skulle åstadkomma i Finland. Jag har försökt fundera på vad det kan bero på. Kanske en orsak är det stora antal vuxna som deltar och engagerar sig i evenemangen i skolan. De ger barnen en signal att det här är fint, viktigt och att det är något man vill satsa på för att barnen ska ha det bra. I finska skolor är läraren allena ansvarig för allt som ska göras utanför det sedvanliga skolarbetet.
Klockan 3 slutade dagen och barnen hann hem för att vila en stund för den stora smällen. Juri åkte till flygfältet för att möta Monica som fick dimpa ner i ett veritabelt kaos ;) Sera, Adrian och jag gick till Antonellis på pre-trick or treat-pizza med en massa andra barn och vuxna. Så delade barnen upp sig i grupper, flickorna och pojkarna skilt för att gå ut på sin trick or treat runda. Jag gick med flickorna och Kim. När mörkret föll vällde det ut monster och spöken ur alla hus och barnen sprang från dörr till dörr för att få godis. Många vuxna hade också klätt ut sig och det var en härlig stämning på gatorna! Vi gick några kvarter och tittade på håll när flickorna artigt knackade på och fick sina karameller. De flesta hade sin dörr på vid gavel och största delen av husen var väldigt fint dekorerade med pumpor, lampor, spindlar, nät och spöken. En del hade satsat riktigt mycket och gjort house of horror! Sera och Adrian besökte ett sånt där vinden ven via en bandspelare och psyko-musiken spelade. Inne på bordet låg spindelnät, blodiga huvuden och annat hemskt! De som ägde huset var ett gammalt par som aldrig själv haft barn men som vill satsa på halloween för andra barns skull. Mannen hade tagit på sig rollen som en vålnad och smög omkring på gatan utanför huset i en lång cepe med mask och huva på. Han så vääääldigt skrämmande ut där han tyst som en vindpust kom fram bakom ett träd för att lika tyst försvinna igen. Jag måste säga att jag fick kalla kårar fast jag är vuxen! På en gård satt folk runt en brasa och grillade marshmallows och drack varm cider och alla vuxna som kom på besök fick smaka. Det var en alldeles speciell kväll!
Monica och Juri kom direkt till Antonellis och satt där med Kims föräldrar och talade politik en stor del av kvällen! Så kom vi alla hit till oss och som tur var kom några sena trick-or-treatare hit också men vi har nog flera kilo godis kvar!
Jag hoppade snabbt i duschen och klädde om mig till djävul för kvällens salsafest. Meppu och Karen kom hit och hämtade mig och så åkte vi iväg till the Salsa Room på Halloweenfest. Det var en fin kväll där alla satsat verkligen på sina kostymer! Där dansade sjuksköterskorna med The Cat In The Hat, Scream med pirater och Zorro med fångar. Folk var på superhumör och några t o m i fyllan vilket är ovanligt för salsan ;) Vi dansade till kl 2 och då var jag nog ganska så trött! Ser redan fram emot nästa Halloween!!

1 kommentar:

Ann sa...

Jag har väntat jättelänge på det här inlägget!
Superskoj att läsa hur Halloween gick till over there och att få se bilder! VAD FINA BARNEN ÄR!!! Seras orange hår blev ju jättebra.
En helt härlig tradition, jag kan bara tänka mig hur spännande/roligt/pirrigt/häftigt det måste vara för barnen!
Barn är ju alltid lite fascinerade av det som är lite skrämmande! (tänk Lordi, Iron Maidens Eddie etc)
Mun-kätartävling kan det bli om man är väldigt oense, säger Anns SAOL.
Förresten - kiva att du också hade en bra avslutning på Halloween-grown up-style!

Stor kram av Ann, Kalle & Hobbe