lördag 18 oktober 2008

Jag fyller 40

Onsdag 15 oktober, Signorelli Drive, Florida, USA. Jag vaknade tidigt och låg och kände efter om det kändes annorlunda att vara 40. Hörde Juris väckarklocka ringa, honom stiga upp för att förbereda uppvaktning men låg kvar orörlig i sängen. Visst kändes det speciellt. Inte att fylla 40 men att göra det i Florida! Jag funderade på att jag (förhoppningsvis) är mitt i livet just nu. Vad har jag lyckats åstadkomma fram till den här dagen, min fyrtioårsdag? Tankekedjan blev lång, detaljerad och jag kände mig nöjd där jag låg. Mina barn, min man, mitt jobb, mitt liv, mina vänner, mina hobbyn, min självkännedom och utveckling... Allt gick jag igenom medan jag väntade på att höra "ja må hon leva..." utanför dörren. Det doftade kaffe och bakverk och snart ljöd sången. Jag blev så uppvaktad och ihågkommen med en massa fina presenter! Vänner hade skickat paket med mamma så det kändes som julafton med alla paket och kort och vackra ord! Jag blev jätterörd av all omtanke!

Vi åt ett långt morgonmål ute på vår lanai. Den klassiska pain au chocolat´en blev perfekt, tack vare Helena! Hon hade hört och läst om vår fadäs med Juris födelsedags-bakelser och skickat Royal med mamma så vi sku få äkta pain au chocolat! Och det smakade himmelskt! Vi brukar också dricka Calvados när det är födelsedag men det hittades inte i liquor storen i Nakomis. Men pappa hade skickat en kubansk rom till födelsedagen så det smakade ljuuuuvligt! Efter morgonmålet packade vi ihop strandgrejor och iskallt vitt vin och åkte iväg till Siesta Key (eller Fiesta Key som jag envist kallade den), en ljuvlig strand med finfin kritvit sand och blått hav. Där låg vi och njöt av sol, vind och prat hela dagen. Vi träffade på tre väldigt trevliga finnar som riggat upp sina parasoll intill oss. Det visade sig att de bor här i grannskapet, i Virginia, sedan 20 resp 10 år tillbaka! De var jättekiva och vi pratade en lång stund med dem, delade öl och vin och utbytte erfarenheter. Vi bestämde att träffas en annan dag på stranden!

På eftermiddagen åkte vi hem, duschade och klädde oss fina för kvällens middag. Juri hade beställt bord på en restauran han blivit rekommenderad av husägarna. Den hetter Crow's Nest och fanns en bit från oss, i Venice www.crowsnest-venice.com
Där satt vi länge och åt, drack, njöt. Så åkte vi "hem" till Signorelli Drive och satt ute på vår lanai och drack rödvin och lyssnade på fåglarnas tjatter. Vilken fin dag! Vilket härligt sätt att fira sin 40-årsdag!
Jag fick en massa samtal, textmeddelanden, facebookgratulationer så jag kände mig verkligen ihågkommen!! Oj om jag fått ha alla mina nära och kära med mig! Men det var härligt att mamma kunde komma med!
Tack alla som gjorde min födelsedag så fin!

3 kommentarer:

Annika Johanna Westerlund sa...

Vad fint din 40 årsdag verkar ha varit. Förlåt att vårt paket aldrig hann fram i tid men jag har varit sjuk för länge för att orka mej ut genom dörren o gå till posten. Nu när jag börjar känna mej som levande igen ska du få paketet skickat till dej som en försenad present...! Vad fina bilder ni har tagit.

Bjarnes bilder sa...

Hej!
Trevlig läsning på måndagmorgonen! Fina bilder också! Det verkar sopm om din 40-årsdag skulle ha varit hellyckad! Men skulle den nu inte! Om man bara hade varit med.. Gissar att det har varit en oförglömlig vecka även för barnen. Nu är ni väl tillbaka i vardagen som egentligen inte heller är vardag? Ha de bra allihop! Kram!

Peter sa...

Hej igen, hörde att du chattade med Heddi, hon släpper inte in mig på sin sida (privat?), så jag använder mig av detta forum för att säga att VISST VAR JAG OCH SPRANG. Lär skall lukta blöt hund, antagligen de sista sviterna från lördagens ÅIFK-fest på Kåren, skitkul..

h. Peter