tisdag 14 oktober 2008

Sista dagen som 30+, i Florida!







Sitter framför datorn första gången sedan vi kom hit till Signorelli Drive i Nokomis, Florida. Det här är så nära paradiset man kan komma, tror jag! Huden stramar av saltvatten och sol. Mamma pysslar i köket, Juri är i Wall Mart och köper kvällens grill-ingredienser. Adrian och Sera degar i soffan och väntar på energi att hoppa i poolen. Ibland måste jag stanna upp och fundera på om det här är en dröm eller faktiskt sant! Här är så skönt, vackert, estetiskt, spännande och ljuvligt varmt! Huset vi bor i heter Paradise retreat och det är faktiskt exakt vad det är! Här står tiden stilla.
Vi kom hit på lördag. Körde till Baltimore, flög till Tampa. Adrian och Sera fick gå in i cockpiten och se hur piloterna har det. De pratade en lång stund med barnen innan vi lyfte. Det var ganska fascinerande eftersom cockpitarna inte varit öppna i något plan jag flugit sedan 9/11. I Tampa mötte mamma oss på flygfältet, hon kom vimsande just som vi skulle gå till vårt bagage-band. Det var härligt att se henne!! Vi hyrde en bil och fräste iväg mot Paradise Retreat genast. Bilderna, videoclipen hade varit så vackra så vi var förberedda på en liten besvikelse men huset är alldeles fantastiskt! Här skulle rymmas 8-9 personer och sova i stora skönar sängar. Vår lanai är alldeles underbar med egen pool, jacuzzi, grill och matsalsmöblemang. Här finns allt man behöver och huset är dessutom fint inrett. Tyvärr kommer fotona först sen när vi kommer hem....
Barnen har tillbringat all tid vi varit "hemma" i poolen. Vi har njutit så massor, inte stressat, inte gjort något vi inte velat. Första dagen åkte vi till havet, samlade snäckor och hajtänder, simmade i det varma havet och solade. På kvällen grillade vi och satt och lyssnade på fåglarna som tjattrade utanför nätet som omger poolen. På morgnarna har vi tassat ner till vattnet och letat efter alligatorerna som lär komma upp och sola sig i morgonsolen. Igår var vi till Disney World i Orlando. Det var ett par timmars körväg till parken. Dagen var litet mulen så det passade perfekt att vandra omkring i EN av alla Disney parker. Stället är så enormt så det skulle ta en vecka att hinna se allt. Vi valde Magic Kingdom och tillbringade 7 timmar där. Jaaa hmmm vad ska jag säga om Disney World? STOOOORT! Parken var indelad i olika världar såsom Tomorrowland med en hel del space-grejer, Fantasyland med Peter Pan's, Askungens, Mickey Mouse äventyrshus. Massor av saker, ljus, ljud, människor... Dyrt, skitmat. Men härliga äventyrsbanor. Vi åkte bl.a. "båt" genom Captain Jack Sparrows domäner. Det var sagolikt! Kring oss spelade dockor musik, slogs, hängdes och Jack Sparrow själv satt i en romtunna och skålade med oss. Dockorna var så välgjorda att de liknade riktiga människor och allt var så STORT (jag vet, jag upprepar mig men det var stort). Det är svårt att beskriva det och vi fick inte fota, tyvärr. Jag tror att barnen njöt men kanske inte så mycket som vi trott. De har t.ex. njutit mera av den här dagen! Vi åkte till Prime Outlet och shoppade en liten stund. Adrian har gnällt om en Tampa Bay Buccaneers amerikans fotbollsskjorta och det sku han få. Han fick den och en San Diego Chargers skjorta också.... Sera fick Polly Pockets och vi andra lite kläder. Vi körde hem tidig eftermiddag, åt på stående fot och åkte sen till stranden. Adrian och Sera snorklade omkring och såg en massa intressanta fiskar, musslor och t o m delfiner! Så åkte vi iväg ut till en pir där människor samlas till kvällen, fiskar, umgås, sitter och pratar, grillar och njuter. Där hoppade delfinerna! Många! Och rockorna med sina fenor utspärrade, kvicka och glada! Så såg vi något ofattbart, en manatee (efterforskningar visade att det är "sjöko" på svenska), en enorm sävlig tjockis som låg och myste under vattenytan men visade sig med jämna mellanrum. Här är "han" http://en.wikipedia.org/wiki/Manatee Här sku Kalle ha gått i spinn ;) Vi frågade just barnen om de tyckte gårdagen eller dagen var roligare och båda svarade att den här dagen nästan var roligare. Intressant!
Nu ska jag hoppa i poolen och så ska vi grilla. Sista kvällen som 39.... Håhå!

3 kommentarer:

Ann sa...

Haar den ääran idaag, haar den äääran idaag, haar den äääran käära Syyyster, haar den äääran idaag!!! Jättemegahypergrattis på din 24-års dag (visst var det väl?)
och jag behöver knappast be dig ha en fin dag - det lär det ska bli! :)

Jag kryper på väggarna av avundsjuka här!! Herreguuuud så härligt!
Speciellt imponerad är jag av manateen! Vilken sötnos - hoppas ni har tagit massor av bilder, väntar mig ett megakollage av Paradis-bilder sedan!

Ja, vad mer kan man säga. NJUUT! (fast ni är väl inte senbedda-heter det så?)

Här räknar vi Final Countdown till Hobbe-ankomst, på fredag flyttar en ny liten krabat in hos oss och vi går snart upp i spinn av iver!
Utöver det dras jag med handledsinflammation och Kalle av 24/7-jobb så en paradise vacation låter äckligt underbar i våra öron.
Men som sagt - ha det härligt och hälsa allihop mycket!

Jenni sa...

Hejsan, hejsan. Vi sänder alla en virtuell kram på din födelsedag. Har den äran på födelsedagen! Vi försöker att inte vara avundsjuka, vi VET att vi också kunde vara där med er och simma med delfiner (gissa om DET har refererats i dag..).

Ha det jätte jätte jätte bra!!

Peter och co:

Annika Johanna Westerlund sa...

Ja må hon leva, ja må hon leva, ja må hon leva uti hundrade år. ja visst ska hon leva, javisst ska hon leva, javisst ska hon leva uti hundrade år! Hurra, hurra, hurra, hurra,nä nu orkar jag int hurra mer men du vet ju att jag hurrar för dej här hemma, eller hur! Va roligt ni verkar ha haft det. Jag kan tänka mej att Disney blev lite för stort o kanske våra barn är mera glada med en lugnare vardag istället. Njuuuuuuuuuuuuuut! Fast de gör ni ju ändå. Men en sak vill jag ännu fråga dej. Vad hade ni planerat göra ifall ni skulle vandra på en krokodil eller alligator i morgontimmarna? Han/Hon kanske inte är så kelsjuk! Ids nu inte skaka tass med den utan kom hem hela igen, ok?!? Jag väntar på många fina foton när du slutat semestra. Många varma kramar från Annika & co.