torsdag 11 september 2008

Dyrt att flytta

9/11, ett magiskt datum. Förmiddagen präglades av live-sändningar från Ground Zero där alla offers namn läses upp år efter år och från Pentagon city där ett nytt minnesmärke rests. Det känns speciellt nu när man är så nära allt detdär. Pentagon City är ju bara en kort bilväg härifrån. Det ser så tryggt och osårbart ut.
Annars gick dagen som vanligt här i Washington....

Och vi åkte till Ikea.....

Trots att man har ALLT och mer därtill i sitt hem, är det tusen och en sak som måste köpas så fort man flyttar till nåt annat ställe. Jag har en känsla av att det hela tiden är nåt som måste skaffas hit hem. Idag åkte Meppu, Juri och jag till Ikea. Vi behövde en säng åt Adrian och något annat smått. Nå, man vet ju hur det går i den affären. Efter att ha ätit köttbullar med mos och lingonsylt kom vi ut med tonvis med saker. Tur att vi har så stor bil och att vi lämnat bakbänken hemma i garaget så det fanns rum för allting. Ett hyllsystem till vardagsrummet, en säng och en madrass åt Adrian, en massa korgar, ramar till Marimekko-tyget, byglar, mera korgar och tunnare plånbok. Meppu stannade här och vi byggde tillsammans ihop tv-bokhyllan. Det tog sina modiga många timmar, ja det är alltid samma sak med Ikeas enkla möbler och simpla beskrivningar. Hyllor lyckas ändå vändas åt fel håll, skruvar saknas och tålamod börjar i något skede att tryta! Salsan dundrade i bakgrunden och ett glas rom fick oss att hamra med sving. Vi beställde pizza och till slut kunde vi beundra slutresultatet. Adrian fick gå och lägga sig i en säng - äntligen! Hittills har han sovit på en luftmadrass men inte klagat en enda gång!

Ikväll har jag haft tät e-mailkontakt med barnens båda lärare. Imorgon bitti ska vi åka till Montgomery county school office för att låta barnen vaccineras med hepatit-b eller var det -c spruta nr. 2. Vi måste be om ledigt för några timmar. Lärarna här är tydligen inte lediga på kvällen för snabbt fick jag svar av både miss Horos och miss Vincent! Jag var också tvungen att be om respit för Adrians Reading Respons Journal för han hade jobbat duktigt i timmar med matematikläxor och sedan skulle han ännu göra en väldigt omfattande textförståelse-uppgift och därefter läsa 30 min i en engelsk ungdomsroman (de måste läsa 30 min varje kväll och Adrian läser inte 29 minuter, nej då, 30 ska det vara!). Då tyckte jag att det blev för mycket för honom och att han kunde göra uppgiften under helgen istället. Dessutom var den i mitt tycke avsedd för högstadieelever! Eleverna skulle läsa ett kapitel ur en bok och därefter ge det ett eget namn och förklara varför de valt det. Svaret skulle basera sig på bokens och författarens namn, på egna analyser och reflektioner. Svaret skulle vara felfritt med fullständiga meningar, inledning, avhandling, avslutning, innehålla relevanta detaljer ur kapitlet som stöd för svaret.... Adrian är så plikttrogen att han aldrig skulle kunna lämna in något halvdant utan hellre jobba halva natten. Man kunde själv välja svårighetsgrad på uppgiften och få poäng därefter. Jag förstår honom, han ville inte komma igenom med minsta möjliga arbete. Jag skrev till miss Vincent, bad om respit till måndag och fick omedelbart svar att det går utmärkt och att Adrian kan få längre tid på sig med dylika svåra uppgifter i fortsättningen! Det verkar ju flexibelt!

Tack än en gång till er som läser min blogg! Idag fick jag mail av en amerikansk kvinna, Laura, som letat bland de populäraste bloggarna på blogspot och fått fram min blogg! Hon erbjöd mig möjlighet att göra slideshow av bilder jag sätter in här och ville dessutom ha min respons på systemet hon använder! Jag var för trött för att sätta in mig i det idag men om ni en vacker dag ser en slideshow här så vet ni varför! Härligt att ni läser, jag blir så jätteglad över kommentarerna! Adrian öppnar bloggen varje dag och läser också kommentarerna!

Nu snusar barnen i varsitt rum, Juri jobbar nere i sitt arbetsrum och jag ska ta ett glas vin och sen krypa i säng. Nati!

4 kommentarer:

Ann sa...

Hjälp! Den där Adrians Reading Respons Journal lät onekligen krävande! Den hade nog fått vilken vuxen som helst att fundera efter rejält och jobba länge för resultatet.
Jag tvivlar inte en sekund på att Adrian är plikttrogen, ambitiös och jätteduktig! Bra ändå att han fick respit på uppgiften, under tidspress blir det aldrig så bra som man önskar.
Kämpa på, Adrian!!

(och bra att miss Vincent var flexibel)

Bjarnes bilder sa...

Adrian är verkligen duktig om han klarar av det som tydligen krävs! Egentligen är ni alla duktiga!! Blir svettig redan då jag tänker på montering av Ikea-hyllor! Men onekligen, rom brukar underlätta! Ta bara inte till sågen, bitarna brukar vara rätt tillskurna...
Fredag, och sol till omväxling! For tidigt till Torpet, strövade i skogen och på stranden, helt otroligt detta ljus! I morgon ett seminarium i Helsingfors så instängd på Allergisjukhusets auditorium hela dagen.. Morr..
Ser fram emot 19 dec....
Massor av hälsningar till er alla!
Mofi Bjarne

Unknown sa...

intressant det där med datum 9/11- jag har ju svårt att lära mig att kasta om 11/9 skall det ju vara!?
Otroligt att det redan är så många år sen- glömmer aldrig den där "filmen" som upprepades gång på gång - innan det sjönk in att det var "på riktigt"!
Visst är det roligt att inreda sitt hem på nytt? Men håller med om att det är helt otroligt vad det enkla kan bli svårt! Tur att du har hjälp!
Oj oj så mycket Adrian kämpar på- skönt att du fixade respit- det verkar hårt det där!
Sera ser så glad ut i sitt nya fina rum- roligt att se!
Du skall veta att jag varenda dag kollar det du skriver i din blogg och om det av någon anledning inte finns något- gissa hur snopen jag är! Kommenterar inte alltid, men lever med otroligt mycket- kramar till er alla!

Annika Johanna Westerlund sa...

Din blogg har gjort mina kvällar trevligare. Så fortsätt skriva du. Jag kanske inte alltid kommenterar men jag läser allt du skrivit och kollar alla nya bilder. Rebecca väntar än febrilt på svar från Sera per mail. Men nu vet jag att hon har det jobbigt om barnen får sådär invecklade läxor i amerika. Än en gång måste jag bara undra varför barnen måste ta hepatit sprutorna för jag trodde att man bara tog dem när man typ åker till södern men där ser man hur dum jag varit. Ikea ja....jag vet hur "roligt" ni haft för jag öppnade ju en gruppis i Hertonäs med bara Ikea möbler o hyllor. Det tog mej ju 5 dagar att få alla skruvar på plats och alla träpluggar limmade etc. Men visst är det skönt efteråt, åtminstone om man haft hjälp av lite rom. ;)