lördag 13 september 2008

Fredag

Fler lådor uppackade, tar de aldrig slut? Omedvetet har vi väl lämnat de besvärligaste till sist, de som är fyllda av smågrejer som inte har någon plats. Vi har pysslat och städat och fixat mest hela dagarna.
Igår åkte vi med barnen till downtown Bethesda på en drink och barnen åt. Efter det tog jag metron in till stan för att träffa Robert som är här med Henning Mankell på seminarium. Robert och jag har blivit bekanta på Göteborgs bokmässa, dit jag åkt de senaste åren. Nu var han i New York och här i Washington så vi passade på att ses! Vi gick till Books and afterwords och åt middag. Books and afterwords är en fin bokhandel som har en restaurang i anslutning till butiken! Det var en fantastiskt varm och fuktig kväll, det duggade litet emellanåt men vi satt ute på terassen och åt. Det var roligt att träffas så här 3 år efter senaste gång! Robert jobbar med research för Henning Mankells böcker och är mycket förtegen om vad nästa bok ska handla om... Några små vinkar fick jag ju ;)
Efter maten promenerade vi till Adams Morgan, ett ställe med krogar, nattklubbar, dansställen och livemusik. Där var en otrolig atmosfär, folk vandrade omkring eller satt ute på terasserna. Några köade till nattklubbarna. Livemusiken dånade från många pubar, caféer och när jag fick välja ställe, fastnade jag för Rumba House. Vi satt ute men jag gick in då och då för att lyssna på salsabandet som spelade i den trånga puben. Vi satt och pratade, drack vin i mörka natten. Så promenerade vi mot Dupont Circle för att ta varsin taxi. Det visade sig vara svårt att få taxi mot Bethesda! Ingen chaufför vill köra så "långt". Det är ju nästan som från Helsingfors centrum till Nordsjö.... I vanliga fall skulle resan med taxameter kosta ca 20$ men priset var fast, 35 $. Undrar om det är lagligt att göra så? Måste kolla till nästa gång... Jag fick vara lycklig att det var någon som gick med på att köra mig hem!

Adrian och Sera hade haft en skön kväll. Sera hade varit på besök hos Hayely och Adrian och Jonah hade skypat största delen av kvällen! Juri är i sin tur flunssig nu så han vilade en hel del. Bäst att vara frisk - det är kräftskiva ikväll! Det är otroligt hett därute idag så det blir perfekt att sitta i trädgården och äta och snapsa!

3 kommentarer:

Annika Johanna Westerlund sa...

Jag satt uppe och studerade utvecklingspsykologi till mina distansuppgifter och tänkte att kanske Ghita har hunnit skriva nåt nytt sen senast och visst hade du ju gjort det. Skönt med en paus i Freuds teori. De var mej en trevlig bokhandel du hittat. Varför kan inte våra vara lika trevliga. De va ju illa att höra att nu har flunssan vunnit över Juri också. De är roligt att läsa att barnen har hittat en vardag med kompisar i Bethesda. Då blir ju inte vardagen så lång. Och sen till sist...vad är fel på amerikanerna. Får mani nte köra så "långa" sträckor eller vad var argumentet som taxichauffören gav dej? Otroligt och jo jag tror också att det var olagligt att ta 35 dollar för en taxiride hem. Nu måste jag nog dra mej tillbaka men ha en trevlig kräftskiva och hälsa Juri att han ska krya på sej.
Kramar från en halvt inläst psykolog. :0 :0

Unknown sa...

Det lät jätte mysigt med bokhandel och restaurang samt området med pubar, cafér o nattklubbar där musiken hörs ut på gatan. Och tänk att du valde Rumba House ;0).
Bra att du kom säkert hem till Bethesda även om det var dyrare.

Här är det söndag morgon med halvmulen himmel och 8 grader ute. Så det är fortfarande med en viss avund som jag läser om de heta dagarna och varma kvällarna!!

Nu ska jag laga morgonmål åt oss.

kram

Ceti sa...

Hoppas ni hade en superkiva kräftis, här börjar säsongen dana ut.
I Singapore hade vi liknande bokbutiker och den var en vanlig träffpunkt. Där hette den Borders (finns massor i England också). Restaurangen i Borders var superbra och trevlig, på en oasliknande terass.
Jo de här med 8 grader lockar en verkligen inte ut...Ha en skön krabbisdag ;-)