tisdag 16 september 2008

Fotis och Linn

Måndag morgon - seg morgon för alla! Hett ute genast på morgonen. Barnen gick glada iväg till skolan och Juri åkte iväg till kontoret för en live stand-up. Jag grävde fram mina stavar ur pafflådorna och gav mig iväg på en lång svettig promenad längs Crescent Trail. Folk tittade långt och en och annan vågade sig på att fråga vad jag sysslar med. Här går bara väldigt gamla människor med en stav som stöd! Jag hoppas jag lyckade övertyga någon om att Nordic walking är super för rygg, axlar och hjärta! Åtminstone blev Kim intresserad så vi ska försöka gräva fram flera par stavar så hon får prova! Min sköna promenad överskuggades av en obehaglig känsla när en en dam stannade mig på vägen för att varna mig för att det smyger en kufisk man i buskarna. Han rör sig längs trailen men ett par meter in bland träden. Klart hon smittade mig med en osäkerhet och jag gick raskt med stavarna redo till attack. Solen sken och det var härligt hett, människor sportade och såg lugna ut omkring mig så efteråt tänkte jag att kanske det var kvinnan som var så där hysteriskt överbeskyddande som många är här.... Men otrevligt var det.

Genast skolan slutade, åkte Juri och Adrian till fotisträningar. Adrian är anmäld till ett lag som tränar en gång per vecka här i närheten och har en match varje lördag. Det verkar inte vara så värst allvarligt men tydligen det enda som erbjuds just nu. Under hösten åker talangjägare runt till lagen och väljer ut duktiga spelare. Adrian var jättetrött efter 6 timmars skoldag, 35 graders hetta och lågt blodsocker. Men han tyckte det var "helt ok". Han kompisar tyckte det var mer än ok att han kom med för det hade hörts rop som "Adrian is in the team, coooool" när Adrian kom till träningen!

Jag åkte till stan på kvällen med Krista. Vi gick till Olson's books för att lyssna på Linn Ullman. Det var en underbar upplevelse! I publiken satt ett tjugotal människor och lyssnade andäktigt på den karismatiska, fascinerande, späda vackra kvinnan som stod där framme och berättade om sitt författarskap och sin nya bok "Velsignet barn". Hennes ord gick rakt in i hjärtat på mig och mycket hon talade om kände jag igen mig i. Jag köpte boken (på engelska, den fanns naturligtvis inte på norska eller svenska här) och fick den signerad. Vilken fascinerande kvinna, när jag kom fram till henne vid bordet, hann jag inte ens tacka henne för föreläsningen innan hon tackade mig för att jag gett henne stöd och energi medan hon talade! Speciellt! Hon skrev i min bok "varm hilsen til deg med det gode ansiktet"!
Efteråt gick Krista och jag och satte oss på en uteservering på ett glas vin. Det var en skön kväll och vi hade massor att prata om. 11-tiden körde vi hemåt och jag kände mig uppspelt och superglad hela kvällen! Nu ska jag börja läsa "a blessed child"!

2 kommentarer:

Annika Johanna Westerlund sa...

Snart kommer det på cnn om den nya sport trenden "stavgång" o då vet jag åtminstone vem som startat den trenden. Nordic walking...YEAH! Kusligt med karlar som springer i buskarna...huj! Ta med dej pepparsprej nästa gång. De e väl int så ovanligt i usa me alla underliga gubbar men kusligt e de ju för oss nordbor. Va roligt att Adrian kan spela fotis där också. Har Sera hittat nån hobby redan? Hur går det med spanskan o dansandet då? Nu ska jag o baka havreflarn..mums...ungarna e sjuka o jag har lovat dem varma havreflarn o mjölk. Ha det bra o håll dej frisk!
Kramar från Nordsjö

Ann sa...

Jeeee, vad kiva att läsa att Ade fick så fint mottagande i fotis-teamet! Det kändes säkert bra! :)

Roligt att du känner dig uppspelt och glad också! Men med så mycket kiva program är det inte så konstigt. Och VÄRME!! Vad jag tycker om vädret här hemma nu - och temperaturen - är tyvärr otryckbart, men låt oss säga som så att blå läppar och stelnade fingrar i gnisslande fingervantar inte är det finaste jag vet.

Ta inte illa upp nu, men jag häpnade när jag läste om din stavgångspromenad! GO GIRL - trodde inte du hade vågat ta risken att bli sedd som megasupertöntig med dina stavar. Missionera vidare om stavarnas förträfflighet du bara - dom ÄR ju stenbra!

kram och hälsningar till alla!