måndag 22 september 2008

Septemberveckoslut

Det har gått några dagar utan att jag hunnit skriva! Förra veckan gick snabbt, mycket skola, mycket sport och mycket jobb. Fredag gick hela familjen till Wholefoods för att handla veckoslutets mat. En vanlig kväll i matbutiken kan bli ett litet äventyr ;) Mellan hyllorna vandrade människor omkring med vinglas i handen, ätande diverse godsaker. Det var som ett coctail-party! För 5$ fick man smaka på 5 olika matsorter och 5 olika viner. Och det var inte frågan om köttbullar och mos med en vinskvätt i en plastmugg. Nej, det var gourmeträtter med halvfyllda riktiga vinglas. Folk var på ett strålande humör och säkert var fredagsförsäljningen bättre än vanligt! Det här sker varje fredag i Wholefoods! Vi träffade på ett par som råkade ha finska vänner och stannade en lång stund med dem. Vi utbytte kontaktuppgifter för att eventuellt träffas när de finska vännerna kommer på besök till Washington. Tänk vad roligt sätt att handla, något för S-market kanske?? Vi köpte inget kort den här gången, handlade snabbt och åkte hem för en kväll tillsammans. Vi hade stressat så mycket under veckan att vi behövde en kväll tillsammans. Lagade fajitas och hade en skön middag.
På lördag hade Adrian sin första fotbollsmatch. Panthers vann med 7-1 och Adrian hade en bra match, han gjorde 2 mål!
På kvällen åkte vi till Mats och Karen. Juri, Mats och barnen beställde hem pizza medan Karen, Meppu, Dinys och jag gick ut och äta. Dinys är Karens goda vän, en gladlynt, fascinerande latinokvinna från Dominikanska republiken. Vi gick till ett ställe som heter Café Citron http://cityguide.aol.com/washington/bars/cafe-citron/v-102215453. Musiken dånade, mest latinopop, salsa, reggaeton, samba och sånt. Mitt i måltiden kom en sambadansös in, dansade en stund, slet sen av sig största delen av kläderna och dansade på bardisken. Fram till dess hade ingen dansat ännu fastän musiken lockat till det men efter det brakade det loss. Vi hade beställt ett par kannor mojito så humöret var ganska hypat. Vi skuffade isär borden och började dansa. Snart plockades de flesta matborden bort. Efter ännu en kanna var det ingen hejd på oss ;) Dinys kroknade vid midnatt och måste hoppa i en taxi med Meppu. Karen och jag stannade kvar ännu ett par timmar och dansade så svetten rann. Vi träffade en del trevliga människor fast det var närmast omöjligt att tala för musiken spelade så högt och då menar jag verkligen högt. Stället är litet och var proppfullt i alla 3 våningar. 2-tiden tröttnade vi och gick. Fixade en taxi som körde först Karen och sen mig för 30$, litet billigare än senast men ändå för högt. Får se när jag vågar ifrågasätta lagligheten i priset (och riskera att bli utan taxi helt och hållet...). De kör ju de facto utan att sätta på mätaren.
Söndag morgon vaknade jag med huvudvärk, det måste ha berott på att jag druckit för litet vatten när jag dansade. Knappast hade mojitona något att göra med det... Vi hade en skön hemmadag och fyratiden kom Meppu och vi åkte iväg på våra ruedatimmar. Från ruedan tog vi metro och taxi till Arlington, Virgina till ett ställe som heter Salsaroom där La India spelade. Jag måste säga att jag nog var ganska trött och seg och det tog länge innan jag kom igång med dansandet. Folk var väldigt uppklädda i de mest glittrande kreationer! La India var duktig, otrolig röst men hon talade för mycket mellan låtarna och spelade ett ganska kort set. Det är dock otroligt att vara i ett land, i en stad, dit stora stjärnor kommer! Det gäller bara att hålla öron och ögon öppna för alla evenemang! Konserten slutade 1-tiden så vi var sent hemma igen.
Veckan började segt, jag har varit otroligt trött i musklerna av allt dansande, springande och rullande. Ja, jag var faktiskt på en ordentlig joggingtur på lördagen! Det hade jag aldrig trott om mig själv. Visst, det var trist men med reggaeton dundrande i ipoden gick det väl an.
Måndag åkte Juri och jag och "storhandlade" till Costco, guuud vad duktiga vi är! Planera hela veckan, köpa allt som behövs, i stora mängder, frysa in... Vi blir alltmer amerikaniserade heheh! Eller mwoaaaahhhaahaaa som man säger här. Adrian åkte iväg på träningar, Juri in till stan på jobb och så plockade vi upp Juri och körde till bibban. På vägen kurvade vi in till Bradley Food and Beverage som säljer våra favoriter Jelly Bellys i lösvikt. Det är såna där små supersöta godisar som har hundra olika smaker från ananas, äpple, kaffe till popcorn, kanel och lakrits. De finns i tuber med ett handtag längst ner. Så lägger man en påse under tuben, vrider om och vips har man en enorm påse Jelly Bellys med sig. De är beroendeframkallande!! Juri fortsatte jobba här hemma och vi andra såg på Dancing with the stars som började idag. Imorgon åker Juri till New York för ett par dagar. Han jobbar på tok för mycket nu, känner sig jättestressad! Hoppas det lugnar sig snart, åtminstone efter presidentvalet.

Registrerade mig på Netflix idag. Netflix är ett dvd-uthyrningsföretag. Man väljer hur många filmer man vill ha på en gång (jag valde en åt gången) och så mot en summa på 9$/mån får jag se så många filmer jag hinner. Jag fyllde i en lista med 10 filmer jag vill se till att börja med. Imorgon skickar de den första till mig. När jag sett den, sätter jag den på posten i ett färdigt kuvert och när den filmen anländer till Netflix, skickar de genast iväg nästa som finns på min lista. Det betyder att om jag vill, kan jag se flera filmer i veckan eller så kan jag ha en film ett år och se den hundra gånger. Inga förseningsavgifter! Men ingen ny film sänds till mig innan den föregående är hos dem. Juri har eget medlemskap.

Nu ska jag gå och lägga mig, utan att ha läst spanskaläxor, huj. Är superdupernervös, Anneli har åkt in för att föda idag. Förlossningen sattes igång men sent på kvällen hade inget hänt så man funderade på att låta henne vila över natten och fortsätta på morgonen med ny igångsättning. Håller tummar och väntar på nyheter!
Nati!

4 kommentarer:

Annika Johanna Westerlund sa...

Ni verkar då ha det stressigt...men that´s american life, eller hur?!? Juris liv blir säkert lugnare bara valet av president äntligen är över. Grattis till Adrians 2 mål. Bra gjort. Hur har Sera det då? O du som prata om att dina kläder snart int sku gå på dej. Nu har du ju dansat för åtminstone 2 stora påsar jellybellies, kanske! Själv har jag fått min första distansuppgift på 11(!)sidor lång, ÄNTLIGEN, färdig. Har läst psykologi så att hjärncellerna börjat ta semester. Nu ska jag idag börja med min snörvlande näsa läsa in mej på normalt åldrande och skriva följande distansuppgist klar till torsdagen. Det e min tur nu att ha flunssan. Nu när solen skiner varje dag o det har blivit lite varmare..sisådär runt +15 på dagen. Jag känner inte Anneli men hoppas att hon fått föda o att allt gick bra. Det är det värsta att sitta o vänta på värkar med en mage som e stor som ett hus. Lycka till med spanskan. Snoriga kramar från Annika i Nordsjö

Jenni sa...

Bra Adrian, visa jenkkarna hur man spelar RIKTIG fotboll:) Nu måste du Adrian bara se till att handbollen landstiger over there!!
Haaa det bra!
H JEnni & family

Bjarnes bilder sa...

Hej!
Ja nog sätter ni fart på stan! Det där med vin skulle garanterat slå väl i S-market! Försäljningen i höjden och K-market tomt. Minns matthusen i Indien som hällde i oss rom före mattpresentationen! Vi hade en Indisk matta hemma...
Bravo Adrian, visa dem hur man spelar fotis!
Må Gott allihop!
Bjarne

Ann sa...

Jag hann börja sakna dina uppdateringar!
Full fräs over there, läser jag! Och bra är väl det.
Antagligen skulle det bli en jäkla försäljning i marketarna här i Finland om man serverade vin. Eller så skulle folk bara ta nousukänni, lämna butiken tomhänt och bege sig ut på fylla nån annanstans.
När vi ju inte riktigt har det där American Stylish way of drinking här i kalla Norden.. :/
Jättebra spelat, Adrian! Panthers låter stencoolt men tydligen är nivån inte riktigt lika hög som i Viikingit om jag förstod rätt?
Netfix låter suveränt - nu väntar vi på liknande lösning hitå! Det skulle vara jättebra.
Det var roligt att Skypa och få rundtur i ert fina hus, ser fram emot julen då vi äntligen får komma dit på riktigt!

stor kram från soligt Helsingfors