tisdag 2 september 2008

Tisdag, spanskadag

I morse kändes det som måndag även om det var tisdag. Barnen gick glada iväg till skolan och jag vinkade av dem på skolgården. Efter avskedet brukar man stanna kvar och prata med andra föräldrar, det är trevligt. Så åkte jag iväg till Spanish Now, en nybörjarkurs i Bethesda, 20 min körväg från oss. "Skolan" var inhyst i ett egnahemshus i nedre våningen. Vi var 6 st. som tillsammans ska läsa spanska i 8 veckor. Läraren Ruth, är en ung peruansk kvinna som verkade mycket proffsig. Vi gick igenom en hel massa idag och så fick vi 10 sidor i läxa ;) Det här blir nog en intensivkurs tror jag! Efter kursen körde jag via CVS och köpte lite mer skolgrejer som barnen behöver och åkte sen hem och åt en lång skön lunch. Under kursen hade jag börjat nysa och frysa och längs dagen utvecklades en jätteflunssa IGEN!!!! Det är så hett ute (idag 36 grader) och inomhus blåser det iskallt och jag tycks vara väldigt känslig.... Nu ligger jag här i sängen och skriver och kraxar med en papperstuss instoppad i ena näsborren och en rom på bordet intill. Det är väl tredje eller fjärde flunssan sen vi kom. Tur så har jag hört att andra varit med om samma sak!
Jag hämtade en nöjd Adrian och en strålande glad Sera från skolan. De hade haft en jätterolig dag sa Sera, de hade räknat matematik och fått en rolig "what's in the sack" uppgift i läxa. I sin sack ska de sätta saker som berättar något om dem och så får de dela med sig och berätta om sina saker för varandra! Vi gick till lekplatsen intill skolan, där samlas många barn och föräldrar efter skolan och leker, minglar, pratar en timme ungefär. Icecream-man kommer med sin pinglande bil och det bildas ringlande köer utanför hans lucka. Jag träffade Kim som bad oss komma med till den privata pool som finns här i kvarteret, till vilken det är en ca 5 år lång kö. Jag gick hem efter simgrejer och så njöt vi vid poolen 3 timmar av eftermiddagen. Kims svärmor är svensk så hon ringde upp henne och så fick jag prata om ditt och datt med svärmodern! Så tassade vi hemåt efter en lyckad dag, åt middag, nös lite till och gjorde läxor. Nu ser Sera på Hannah Montana här i sängen bredvid mig och Adrian ligger och läser. Han har i hemuppgift att läsa 30 minuter per kväll, på engelska förstås! Duktiga barn!
Juri på väg tillbaka till Mineapolis igen... Ingen förkortad resa alltså. Eftersom inga flyg lyfter från New Orleans nu, kör Mika och han till Texas och flyger därifrån. Hemma på fredag antagligen.
Imorgon kommer våra saker!!!! Flyttfirman torde knacka på 8-tiden på morgonen. Håll tummar!!

2 kommentarer:

Unknown sa...

i dag är det torsdag och jag hoppas era saker har kommit nu?
Inget vidare att bli förkyld så där ofta, här blir vi förkylda för att det är höst och ruggigt och du för att det är varmt ute och svalt inne- ironi!!
Vad lade barnen i sin sack?? Hittade de på något som var speciellt från Finland??
oj då - nu tittar solen fram mellan regnskurarna- ovanligt!
Tänker på er!

Annika Johanna Westerlund sa...

Hördu nu måste du akta dej för mera flunssor. Jag börjar bli orolig för dej. Tänk nu om du måste dricka rom varje gång du får flunssa så blir du snart en äkta DALLAS brud. Kommer du int ihåg DALLAS serien var de alla gick omkring med ett glas i handen vilken tid på dygnet som helst. Fast de hade ju ingen papperstuss i näsan inte!!???!!! Jag måste tyvärr fortsätta följa med bloggen och kolla upp dej tror jag. ;)