måndag 29 september 2008

Rosh Hashanah, det judiska nyåret

Tack vare Rosh Hashanah, slutade Adrian och Sera 12.25 idag och är lediga imorgon. Det är litet förvånande, skolan borde ju vara icke-religiös och därmed borde inte alla vara lediga under en judisk helg. Men vi klagar inte... Det behövs nog för barnen, en liten ledighet efter alla långa dagar och mängder av läxor. Så idag var det inte så svårt för dem att komma igång fast det var måndag! Juri förde dem till skolan och var på gott humör! Efter all jobbstress hade han lovats två hela lediga dagar!! MEN.... det gick 2 timmar, så ringde telefonen. Jobb igen, det finansiella krispaketet som sku rädda USA:s ekonomi röstades ner i representanthuset. Och visst, det ÄR en stor nyhet men Juri sku så behöva lediga dagar. Fast i och för sig tror jag han gnuggar händerna i smyg, han älskar ju nyhter, suck. Jag drog på mig joggingskorna och mitt nya ipod-armband (som man bara måste ha här) och så ut på länk. Konstigt, jag kan fortfarande inte fatta att jag länkar. Få se hur länge ivern håller!

Eftersom barnen slutade så tidigt idag, åkte vi iväg till Georgetown. Jag har så länge tänkt åka dit och fota de vackra kvarteren, de kännspaka låga husen men inte kommit mig för. Solen sken och det var härligt varmt, nästan hett! Vi vandrade omkring i Georgetown, gick i några butiker men mest tog vi bara del av atmosfären. Jag hittade ett par underbara, fantastiska bling-bling solglasögon, Bvlgari men de kostade $550 och Juri skrattade rått. Jag vände och vred på dem och har fortfarande inte glömt dem. Guuuud vad de var coola, med swarowski-kristaller på skalmarna, ljuvliga!

Vi promenerade till Water Front, Washington Harbour som är en hamn och ett restaurangområde längs Potomacfloden. Vi satte oss på en uteservering och njöt, åt och drack medan solen gick ner och alla lampor tändes. Vi hade förstås kameran med oss men det gillade inte Adrian riktigt. Han tyckte vi såg ut som turister och muttrade irriterat varje gång vi tog fram den. Dessutom undrade han om vi aldrig kunde låta bli att klä oss så fint utan hellre gå ut i sportshorts, t-shirt och jeans. Att klä sig fint betyder att man är en turist, enligt Adrian. Suck, han börjar nå "kritisera-mamma-och-pappa-åldern".

När vi kom hem, satt vi oss framför tv:n och såg "Dancing with the stars" i 2 timmar.. Ja inte alla, Adrian var vid datorn och sysslade med sin nya passion; Google Earth och Juri - - - - jobbade!!!

Just nu när jag sitter här , kommer ABC local news och man berättar om två brutala rån på Crescent Trail FAN FAN FAN också! Där var jag idag och nu visar de bilder från exakt det stället där jag stannade och drack och vilade innan jag joggade hem. Jag har känt mig orolig sen varningen om den konstiga mannen i buskarna (se tidigare blogg) men folk har övertygat mig om att det är fullständigt tryggt där. Nu tvekar jag om jag ska våga jogga där mera!
Dessutom rapporterar de om en 17-åring som skjutits till döds på M-street kl. 9 ikväll. Där körde vi precis en timme tidigare. Det är kanske bäst att minnas att det här dock är en stor stad. Man vaggas så lätt in i en trygghet när man lever här och staden börjar kännas mer som hemma.
Nå, ska försöka skaka av mig obehaget och sätta in våra glada foton från Georgetown-besöket!

4 kommentarer:

Bjarnes bilder sa...

Hej!
Ja inget paradis utan orm! För det mesta är ju dina rapporter positiva men klart är att det finns en mörk sida i varje land. Var försiktiga, i synnerhet på ensamma joggingturer! Adrian du skall vara glad att dina föräldrar bryr sig om sin klädsel! Och inte är väl turister heller det värsta?
På tal om glasögonbutik, är glasögon billigare där än hos oss? Tänker på mig som fortfarande inte har varit på ögonoperation..
Må gott och TA VARA PÅ ER!

Ceti sa...

Varför ska det alltid vara så att när man börjar njuta av vardagen och känna sej mera hemma så börjar man höra mera och mera som gör en oroligare och räddare. Samma hände i England...men sån tur gick tiden vidare och inget illa hände och jag blev mindre orolig igen. Hoppas det gär så också för er :-) Man måste ju bara leva, man vet aldrig vad som kan hända var och när...
Sköt om er!

Ann sa...

Usch vad skrämmande! Hände rånen på dagen eller kvällen?
Kan du inte skaffa dig en sån där "beeper" att ha i fickan, som börjar tjuta när man trycker på den?
Om inte annat så för att känna dig lite tryggare.
Det är ju så att rån, överfall och våld i olika former förekommer överallt men man kan inte sluta röra sig ute för den skull.
Om man vidtar normala försiktighetsåtgärder så är ju sannolikheten ändå minimal att något allvarligt ska hända.
Jag brukar tänka att INGET annat är viktigt än livhanken, dvs om man blir utsatt för rånförsök så ska man bara ge ALLTALLT man har, fortfort.
Men det vet jag ju att du skulle göra.

Annika Johanna Westerlund sa...

Uj va hemskt. Får man inte i usa använda sig av pepparspray? Köp en i såfall o håll i byxfickan. Alarmet som Ann pratade om är inte så dålig ide heller. På prat om otäckheter...Botby högan hade bombhot idag o den blev ganska folktom. Alla gick ju inte hem men man fick gå ifall man blev rädd. Nån har också hört om att imorgon kl.12 sku skolan bli beskjuten eller en bomb sku sprängas. Vi har haft trevlig middagsdiskussion med Robin och Rebecca ikväll. Robin undrar mest vad han borde göra ifall hans skola blir beskjuten osv. Otäckt att sätta sig in i situationen o undra vad man borde göra men som man säkert inte gör i den situationen ändå. Men som du sa om usa så är det ett stort land o det e ju helt klart att mycket händer omkring er. Försök att inte vara så mycket ensam bara. Sköt om er och var försiktiga.
Kramar från Annika