fredag 5 september 2008

What's in the sack?

Igår kväll satt Sera och pysslade och pynjade för sig själv. Hon prasslade med en påse och sprang upp och ner mellan sitt rum och vardagsrummet. När jag frågade vad hon gjorde, visade hon sin läxa som skulle vara gjord till idag. Uppgiften hette "what's in the sac" och när jag läste den, blev jag imponerad över hur duktig Sera är som själv vet vad hon ska göra även om uppgiftsbeskrivningen är lång och komplicerad. Hon samlade ihop fem saker som berättar något om henne. Här är vad hon valde: sin dopsked som hon fått av sin gudmor Ann, ett foto av Minea och henne, som hon fått av Minea dagen innan vi reste, ett rosa mjukisdjur, ett foto av Sera som liten och en blå tuschpenna. Uppgiften tog inte slut där utan man skulle berätta vad man valt och vad det säger om en. Här är vad Sera (med hjälp av mig gällande engelska ord och stavning) skrev: My birthspoon from my aunt Ann, I like her. A gift from my best friend Minea, I miss her. A marker, I like to draw. The photo is baby Sera. A pink teddybear, I like teddy bears. Jag blev så otroligt imponerad av henne! I skolan finns INGEN som talar ett ord svenska med henne och ändå har hon förstått sin uppgift och gör den med glädje! Hon hittar ord på engelska och stavar de flesta rätt! Idag ska alla öppna sina påsar och berätta för varandra vad de har i dem, få se hur det går för Sera. Jag sitter här hemma och spänner mig och väntar att klockan ska bli 3 så jag får gå och möta barnen och höra hur det varit!

Ikväll går vi på back-to-school-picnic om det inte börjar storma. Stormen Hanna skall svepa över Washington i helgen och vi fick ett mail från skolan där man uppmanar oss att skaffa mat och vatten för tre dagar (1 gallon vatten per person, ifall det skulle vara oklart hur mycket....) och ficklampor, en radio som fungerar med batterier. Man blir ju nästan litet skrämd! Nå, jag ska iväg till butiken just.

Igår hade jag svårt att gå och lägga mig, jag ville bara packa upp allt på en gång för att få hemmet i skick. Det är så roligt att öppna varje låda och se vad som dyker upp där. Många saker ser riktigt nya och trevliga ut när man får placera in dem i ett nytt hem! Jag tog ett foto av glasskåpet i matsalen. Skåpet har en inbyggd lampa och på kvällen ser det imponerande ut när ljuset reflekteras i vinglasen!

Flunssan bättre men jag är matt ännu, det tar på att nysa och pysa i flera dagar. Jag lovar att inte dricka rom alla dagar jag har snuva och absolut inte bli som Sue Ellen så ta det lugnt bara ;) Jag vill ännu tacka alla som läser och skriver kommentarer, det är så roligt att läsa dem och veta att det finns mottagare för mina texter! Ni ger mig kickar att skriva!!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag blir helt matt när jag läser hur duktiga barnen är! Inga lätta uppgifter minsann! Och jag är lika spänd som du att få höra reaktionen på Seras Sack!!
Stackars du med flunssa och packlådor - vilken kombination, men tydligen har du härliga vänner som ställer upp och hjälper- omtanke gör underverk!

Ann sa...

Jag blir så rörd.

Och får så lessamt efter Sera!! Hon är otroligt duktig, företagsam och klok!!

Kramar i massor

viktoria sa...

Dom är så dugtiga!!! Helt otroligt!!!
Det är jätte bra att du har fått hjälp med flytning. Sköt för Juri komma hem:)))