onsdag 6 augusti 2008

En mulen tisdag

Tisdagen var mulen, något nytt för vår vistelse här! Men det var ändå 26 grader varmt och härligt fuktigt. Jag har märkt att folk i allmänhet skyr fukten men jag älskar den. Jag mår bra av den, huden är mjuk och håret lever (även om det fortfarande är tunt...). Eftersom vi lovat barnen i flera dagars tid att åka till public pool här i Bethesda, gjorde vi det trots att det var mulet. Poolen var ganska fin, lär vara den bästa i DC-området men mäter sig inte på långt när med Gumtäkt! Bassängen var 50 m så vi kunde konditionssimma, skönt efter allt ätande och drickande! Ganska snart fick vi ta del av en smått irriterande sida av USA - deras regler! Amerikaner älskar regler!! Vid ingången till poolen fanns en anslagstavla med regler för PRECIS ALLT, så lång att det inte fanns en chans att orka läsa den. Väl i vattnet ljöd simvaktens visselpipa hela tiden då vi rörde oss i bassängen. "Ha inte din dotter på axlarna i vattnet", "Om du kastar henne ur famnen i vattnet, får inte händerna släppa greppet om henne" (wow vilken rolig lek för en 8-åring), "Vänta nedanför trappan på att föregående har rutschat ner i vattenkanan", "Simma DIREKT till närmaste trappa och gå upp ur bassängen" o s v. Tur att barnen inte blev frustrerade utan verkade ta det med ro, lydde snällt och fortsatte hoppa och rutscha. Varannan timme ljöd visselpipan för "adult swim" och då sku alla barn upp ur bassängen i 15 minuter. I ett skede av dagen fanns det ingen annan än Juri och jag som simmade av och an medan många barn stod på bassängkanten och väntade på sin tur. Men regler är regler. Suck.

En annan helt galen regel (åtminstone för en finne) är att man inte får torka sin tvätt ute på bakgården! Kan man tänka! Det står t.o.m. i vårt undertecknade hyreskontrakt! Istället har vi en mega-mastondont-torktumlare som drar en massa elektricitet. När vår lilla anspråkslösa torkställning kommer hit, kommer jag visst att sätta ut kläder på tork! Dessutom har jag för mig att kläderna inte mår så värst bra av torktumlare heller. Våra maskiner är för övrigt amerikanskt enorma! Lyxigt i och för sig men jag måste ju samla tvätt i många dagar för att fylla maskinen!

Jag kan inte sluta upp att förundra mig över allt som är så stort här! Mjölken t.ex. är inte förpackad i smidig 1 liters eller 1½ liters tetrapack utan i en enorm plastkanna på en gallon, dvs 3,8 l. Gissa hur det är att bära hem sånt från butiken? Juiceburken är 2l och nachopåsen 794 g. Shampoflaskor i normal storlek får man leta efter, de flesta är minst dubbelt så stora som i Finland. Men apropå shampo och hårprodukter så säljs TIGI i matbutiker för en spottstyver!!!!! Jag ylade och dansade igår i Safeway då jag hittade en TIGI-kräm som jag är beroende av och betalar 34 e för i Finland, här kostar den 24 $ d v s 16 e. För en TIGI-freak som jag är det paradiset (jo Jenni och Ann, det här är sant!)

Igår kväll hade vi besök. Colin, Sandra, Mikko och Tonina hälsade på. Colin (irländare) och Sandra (svensk-italienare) är ett par som jobbar på Världsbanken och som Juri träffat via Mikko som också jobbar där. Mikko sällskapar med Tonina, en flicka från Belgrad. Vi satt ute i den mörka, fuktiga kvällen och åt och drack och hade trevligt. Barnen börjar vara ganska trötta, vi vakar sent på kvällarna och de vill inte så gärna gå och lägga sig innan vi kommer. Allt känns väl så nytt i huset ännu. Vi sover fortfarande alla i vårt sovrum för vi vill inte stressa barnen med att flytta in i sina egna rum innan det känns rätt. Dessutom har de ju inga egna saker eller möbler där ännu. Hoppas de kommer inom några veckor!


3 kommentarer:

Ann sa...

GAAAH!!! AVIS!
Tigi i matbutiken för skämtpris - när kan jag komma på besök??
Och häng du tvätten på bakgården bara!
Hälsa alla jättemycket!

Unknown sa...

Jag väntar så på att ni skall få dator hem så du kan skriva på gmail till mig, men under tiden är det jätteroligt att läsa dina fundror!! Höh, hur skulle jag klara mig med så enorma förpackningar- jag som har så svårt att kasta något.....

Cami sa...

mmmm...värmen och fukten låter underbart. Sitter och skriver i ylletröja och raggsockor. Blåser kallt från havet :)

varm kram till er alla!