torsdag 14 augusti 2008

Flunssa

En envis flunssa har drabbat mig (som tur ingen annan i familjen). Hostar och nyser, har ont i halsen och sover dåligt. Idag har jag haft stegring så jag har bara hållits hemma och försökt vila. De senaste dagarna har gått åt till att fixa med barnens skolgång. Vi åkte tillbaka till skolkontoret för att visa barnens TB-injicerade armar och för att diskutera med personalen där. Efter det hade Adrian träff med studiehandledaren i Westland middleschool. Innan han visste ordet av, fick han ett mattetest i handen och vi måste lämna rummet. Det kändes verkligen obehagligt och vi såg hur nervös och spänd Adrian blev. Vi åkte iväg på kaffe och bad honom ringa när han var klar. Eftersom vi inte hade ro att sitta tills han ringde, åkte vi tillbaka till skolan. När han var klar och studiehandledaren och matteläraren gått igenom hans test, var han alldeles slut. Han hade spänt sig så att talen inte riktigt blivit rätt. Det kändes hemskt att se hur han led! När vi gick ut därifrån kunde vi alla konstatera att det var den första verkligen negativa erfarenheten i skolvärlden hittills. Ingen visste riktigt till vilken klass Adrian ska. Vi hoppas för tillfället att han får gå i femman i Westbrook, i samma skola som Sera. Där var vi idag och det var en ljuvligt vacker skola. Vi blev väl emottagna och Seras klassföreståndare var på plats. Hon heter Ashley Horos och är en väldigt vacker ung kvinna med asiatiskt utseende. Hon verkade lugn och kunnig och berättade för Sera att det inte kommer att bli några problem i klassen. Klasserna är små, ca 20 elever och alla nya får en "buddy" som har hand om en både i klassen och utanför. Med "buddyn" studerar man tillsammans, följer med i böckerna och däremellan tar ESOL-läraren (english as a second language) ut eleven ur klassen och tillsammans med andra helt nybörjare, studerar man på sin egen nivå. Sera kommer att vara den enda nya i sin klass men på parallellklassen och i 4:an finns flera. Eleverna är från en massa olika länder så Sera kommer att få höra många olika språk! Allt verkade gå så lugnt och sansat till! Skolbyggnaden var vacker och utanför fanns fina lekparker och stora fotbollsplaner. Dessutom tar det 3 minuter att gå från oss! Jag tror att det skulle vara bäst om Adrian också fick komma till den skolan.

Dagarna går på, vardagen har börjat för Juri som jobbar för det mesta. Han har inrett ett arbetsrum i recreation room i nedersta våningen där han sitter och läser in speakar, ser på TV (nyheter förstås ;). Vi andra försöker hitta en form av vardag också, läser, åker till poolen, ser på TV, surfar på nätet. Igår hade vi en jättejobbig dag. Juri var stressad för sitt jobb och allt annat som måste fixas praktiskt ännu innan han åker till Denver. Jag var allmänt ledsen, hade så ledsamt efter mina vänner att jag grät en massa. På kvällen blev vi bjudna till Kari och Krista Mokko på grillkväll och jag grät ännu en timme innan vi åkte. Men när vi väl var där kändes det trevligare. Vi hade riktigt kiva, åt god mat och fick en del tips om nyttiga saker här. Sera och dottern Olivia trivdes tillsammans, Sera t.o.m. pratade finska med henne och när Olivia inte förstod, talade Sera engelska! De hade jätteroligt och Sera sa idag att hon gärna skulle träffa Olivia igen! De har varit här 1 år redan så barnen talar engelska ren. Skönt att komma hemifrån när allt kändes så jobbigt, när vi kom tillbaka var allt bättre ren. Klart att det kommer att gå upp och ner så här innan man hittar en rutin, egna vänner, skolan börjar (och hoppeligen fungerar...).

Värmen håller i sig, det är så underbart! Jag njuter av varje stund! Idag har det regnat och åskat men det är så VARMT!! Ljuvligt fuktigt och sammetsmjukt! Mörkret kommer ganska tidigt men är ljummet!

1 kommentar:

Ann sa...

Tråkigt med flunssa. Kanske det beror på den eviga aircondition som finns överallt? Krya på dig!

Vilket nervtest för Adrian - vem som helst skulle ju bli skraj av en sådan situation! För mig och mitt mattahuvud ger blotta tanken mig kalla kårar och nippor du-vet-var.

Vad lyxigt det låter med Seras skola! 3 minuter hemifrån!! Jag som trodde att ALLA barn blir körda med bil eller school bus i timtal till sina skolor i USA. Låter annars också som en bra skola med mjuka värden. Hoppas Adrian också börjar där - vad tycker barnen själva?

Att du hade en ledsen dag var knappast så oväntat, "honeymoon-dagarna" börjar ta slut och verkliga livet tar vid. Tungt att ha ledsamt, jag vet.
Säkert kommer många sådana dagar än, men ni har så mycket fint att koncentrera er på där också - och så är ni ju tillsammans! :)

Stor kram!