fredag 22 augusti 2008

I shopped til I dropped

I morse fräste vi iväg tidigt till ett shoppingparadis, Leesburg corner, 1 timmes körväg härifrån: http://www.premiumoutlets.com/outlets/outlet.asp?id=14 Där får man lätt 8 timmar att gå utan problem. Vi måste köpa kläder åt barnen inför skolstarten eftersom resten av kläderna ännu gungar på Atlanten. Och jag säger inte nej till att få några nya klänningar heller! Leesburg Corner är vackert gjort, små, trevligt inredda butiker vägg i vägg som radhuslängor med otroliga planteringar emellan. Här finns ingen känsla av någon superduper-mall utan allt är hemtrevligt och fräscht. Och billigt. Här finns alla butiker från Nike, Puma till DKNY, Esprit, Calvin Klein. Vi hittade en hel del, inte så överraskande! Meppu dök upp efter halva dagen och hängde med oss i butiksspringandet. Adrian och Sera var så duktiga, inte ett gnäll även om vi inte gjorde annat än gick i affärer! De har varit så otroliga den här första tiden här i USA! Fast vi gjort massor av trista saker, besökt kontor, affärer, byråer, har de kommit med utan krångel. Jag tror faktiskt de tycker det är lite spännande också och visst kommer de att senare minnas hur det var att sitta i timmar på socialcentralen eller hur vi registrerade bilen och slogs om våra telefonabonnemang! Men imorgon ska vi inte göra något trist, bara åka till poolen och njuta!

Efter Leesburg körde vi via matbutiken och valde en ny den här gången. Som jag sagt är det underbart att gå i matbutiker här, det finns så mycket nytt och spännande att välja mellan! Vi hade hört mycket gott om Wholefoods. Och vilka grönsaksdiskar!! Vilken färgprakt! Stora, långa rader av fräscha sallader, grönsaker, frukter, rotfrukter. Ostdisken dignade av alla världens ostsorter! Här fanns en hel del organiskt odlat och mycket naturpreparat. Wholefoods är dyrare än vanliga matbutiker som t.ex. Safeway och Giant.

Merja, kvinnan som jag haft kontakt med per mail innan vi kom och vars familj vi träffat en gång, ringde i morse och bjöd oss med till en nöjespark ett par timmars körväg härifrån. Kings Domain heter den. De tänker åka imorgon. Vi funderade allvarligt men tackade sen nej. Dels är det för hett för att vara i en nöjespark nu (tycker vi!) och dels har Juri så mycket att göra inför resan till Denver söndag morgon. Barnen verkade helt nöjda med beslutet. Vi är rätt trötta för det mesta.....

Nu kom vi just hem och satte en lax i ugnen för att äta en sen middag (klockan är 21.30) och sen kasta oss framför TV:n, försöka hitta någon bra film bland våra hundratals kanaler. Jag har fastnat för Hannah Montana som jag tittar på tillsammans med Sera på kvällarna. Det är faktiskt jättebra! T.o.m. Adrian har börjat titta och man hör honom ofta skratta glatt tillsammans med Sera!

Förresten, igår anmälde jag mig till spanskakursen jag talat tidigare om. Spanish now! heter skolan. Från 2 september ska jag läsa spanska i en liten grupp på max 8 personer. Det ska bli spännande!

4 kommentarer:

Cami sa...

Okey, jag medger efter det att du nämnde DKNY har jag inte kunnat läsa mer ;) fortsätter då jag lugnat ner mig.

Ann grattis till hunden :)

Ann sa...

VAU, det ser stajligt ut! Ser verkligen inte billigt ut, men om du säger det så.. *grön av avund*

Själv har jag spatserat runt i ett till omväxling soligt Helsingfors idag, hälsat på minibullen Gekko i djurbutiken BonBone(sååå fin!!) och träffade på Lotta nere vid Carusel. Bytte nummer för att ses över 2 (!) flaskor vin och en omgång Ola!

Bueno med español, snart är du vanha tekijä i det också! Olé. Eller något sånt.

Jenni sa...

Hola! Om du inte snart slutar skriva om shoppandet så kommer jag bums dit och avbryter allt som har med shops och göra!! Avundsjukan har inga gränser, men faktiskt var jag idag till S-market och köpte en plastbytta:)Måste spara mera pengar till ALLLLLA butiker i USofA.

Annika Johanna Westerlund sa...

Jag vill gärna shoppa oxå.:( Ska vi byta barn by the way? Mina e helt hopplösa just nu. Jag vill ha dina lugna barn...istället. Lycka till med spanskan.