tisdag 26 augusti 2008

Min första skoldag i USA av Adrian

När jag vaknade tisdag 26 augusti 2008 skulle jag gå till en helt ny skola i USA, Westbrook Elementary School. Klockan 8.20 gick vi iväg, det tar ungefär 3-4 minuter att gå till skolan. När vi kom fram till skolan fanns där nästan ingen mänska på gården eftersom man egentligen inte ens får vara på gården före klockan 8.35. Klockan 8.45 ringer det in ock kl. 8.50 ska man vara inne i klassen och dagen börjar då. Vi har skoldag varje dag från 8.50 am - 3.05 pm och kommer att ha massor av läxor men inte första dagen förstås. När vi kom in i klassen fanns det ett papper framför oss. Där stod det monday, tuesday osv. Där som det stod monday skulle vi göra uppgifter där det stod monday på fast det inte var måndag. Imorgon skall vi säkert jobba där det står tuesday. På pappret fanns saker som man skulle göra som t.e.x två ord som rimmar på truth och meningar som det fanns ett, två eller tre fel och så skulle man ändra det till det rätta och det klarade jag bra. Efter det fick vi läsa tyst för oss själva tills det blev brandövning och det kom ett så högt ljud av brandlarmet så att jag och alla andra höll på att bli döva. Sen läste min lärare åt oss tills vi skulle äta och gå ut på rast. När vi gick och äta ställde man sig i kö och till dricka fick man välja mellan chocolate milk, strawberry milk eller vanlig mjölk och till mat fick man välja mellan pizza eller hamburgare. Jag valde pizza. När man kom fram till ändan av kön skulle man sätta in sin PIN-kod på en maskin som sen tar bort pengar från mitt skolmats-konto. Sen gick vi ut på rast. Vi har bara en rast på hela dagen och den e bara ungefär 20 minuter lång. Jag spela fotboll med dom andra från min klass, sen gick vi in och hade matte från klockan 1.40 pm - 3.00 pm. Sen var dagen slut. Det är mycket lugnare i min klass här en i min klass i Finland. Det var faktiskt inte så jobbigt som jag trodde att det skulle vara. Imorgon är de bara att fara dit på nytt

5 kommentarer:

Ceti sa...

Lycka till det går säkert bra och blir jättespännande!

Ann sa...

I alla fall har ni ingen lång skolväg! :)

Vilken skolmat!!! Hamburgare eller pizza och strawberry eller chocolate mjölk? Huhhu. Inget dillkött eller fisksoppa där inte..

Jag har funderat huvudet runt efter ord som rimmar på truth..? Booth? Tooth? Vilka kom du på? Smooth. Ja nå nu kom jag ju på några.

Ja, imorgon är det bara att fara dit på nytt! Hoppas du kommer att trivas!

kram till dig!

Unknown sa...

Vad spännande det var att läsa om din första skoldag over there!!
Men det verkade ju att gå bra och om jag förstod rätt klarade du dina uppgifter med glans- vad annat förresten.....
Roligt att få spela fotboll på rasten, men hur orkar man jobba med bara en enda paus??
kram fr momi

Peter sa...

hälsningar från kappe det e ju lite fräckt ni får hamburgare och pizza till skolmat medan vi äter ärtsoppa!! kiva att det är roligt där... kiva att andra också spelar fotboll inga någo jenkki fotis =)

annika sa...

Hej, Adrian! Artur och jag läste om din första skoldag och tyckte det var tassigt med strawberry milk...och vi blev avundsjuka på pizza. I min skola i Grani har vi ibland så dålig mat så jag måste ta med egen, urk. Ha det så roligt resten av dagarna också!hälsar Annika o Artur