måndag 4 augusti 2008

Måndag

Igår hann jag inte skriva alls vilket var frustrerande. Tydligen är det viktigt för mig att få skriva ner tankar som snurrar i huvudet den här tiden. Vi har ju fortfarande inte något nät hemma, skrämmande hur beroende man är!! Köerna är ganska långa så först nästa vecka borde vi ha internet hemma hos oss. Vi åker varje dag nästan till Juris jobb för att skriva och igår satt jag på Starbuck's med en tall latte och använde trådlöst nät för 6$/timmen. När vi ändå var i Friendship Heights så MÅSTE jag ju bara gå in på Bloomingdale's och snusa lite. Fastnade genast hos en kvinna som smetade mitt ansikte fullt med rynkcreme och sablar också - det hjälpte!! Blev slät och fin i ansiktet. Så nu är det bara att skaffa Bloomingdale's-kort and get another 10% off så man blir som en baby igen, såklart!! Kvinnan var trevlig, glömde alldeles bort att sälja för hon blev så ivrig över att höra att vi bara varit 3 dagar i stan och hon ville dela med sig av allt kiva hon kom på, allt från gratis parkeringsplatser till härliga beachar och shoppingställen. Jag fastnade så länge där att Juri kom inångande och undrade vad som pågick! Och, haha, han fick sig en omgång runt ögonen mot puffiness and dark shadows! Tror han går med på att punga ut med 150 $ för cremen i något skede.

Vi åkte via Trader Joe's och handlade och jag måste medge att det är underbart spännande att handla här! ALLT är nytt. Och det finns massor av allt! Vi ville köpa lite snacks till kvällen inför besök av Mika och Meppu. Det tar alltid jättelänge att handla ;) Om man vill ha t.ex. salta nötter, hittar man en enorm hylla med hundratals olika sorter av nötter med olika kryddningar.... Spännande! Ibland blir ju det man väljer bara så fel, men sånt får man ta!

Igår hade vi en hemma-förmiddag då vi städade upp och satte de kläder vi har i olika skåp. Det kommer nog att ta en tid att hitta platser som funkar och är praktiska. På kvällen kom Mika och Meppu och vi satt ute i den varma sammetslena kvällen och åt och pratade i levande ljus-sken. Vad fascinerande fire flies'en är! De blinkar till en stund, flyger iväg och blinkar igen. De är så långsamma så Sera lyckades fånga en i en burk och titta närmare på den.

Idag kom vi hit till kontoret och Juri fräste iväg till Washington gas för att skriva ett nytt gaskontrakt för oss. Uppvärmningen av huset sker med gas och så har vi gasspis också. Barnen spelar på en dator här intill och efter det ska vi gå och byta min telefon. Vi skaffade nya för några dagar sen. Barnen fick varsin samsung, jättefina, grannröda med alla rackerier och lätta att använda. Jag valde en Sony Ericsson som jag inte är nöjd med. Erkänner att jag valde den för färgens skull, den är vackert rosa med lysande rosa knappar men den är inte bekväm att använda. Den är på nåt sätt gammaldags, svår och komplicerad. Får lov att gå och byta den idag. Få se om jag hittar till butiken ;) Barnen och jag går ut på stan och tar en lunch och när Juri är klar, åker vi till Bethesda ute-pool och simmar. Idag är det HETT! Solen gassar och det är över 30 grader ute.
När vi kom hit till kontoret, tog Juri oss till studion där han står i sina live-rapporteringar. Vita huset är bakgrunden inne i det lilla trånga rummet. Vi blev som fåntrattar allihop, ställde oss framför duken och såg oss själva i en tv-ruta, gjorde miner och fånade oss i tur och ordning, tog foton och fnissade - ända tills Juri meddelade oss att man i kontrollrummet kan se allt vi gör. Adrian höll på att flippa ut för att han "nolat sig och fjantat sig, hjäälp". Vi skrattade ut honom men visst skynda vi på stegen och försökte se osynliga ut när vi slank ut ur studion!

En liten intressant iakttagelse av en som ännu tycker att allt är spännande här:
När vi kom körande från Bethesda mot DC blev vår väg stoppad av ett antal blinkande polisbilar som tvingade oss att svänga om och ta en annan väg. Följande väg stoppades av en likadan samling polisbilar, och följande också! Ingen aning om orsaken, kanske Bush var ut och körde eller så hade nåt hänt men det kändes att man är ute i stora världen på något sätt. Hela områden avspärrade av såna bilar man bara sett i filmer! Vi var tvungna att ta en omväg via Georgetown som var så otroligt vackert!!! Bestämde mig för att så fort jag har lite egen tid, ta en promenad där. Man kommer inte dit med metro men man kan antingen gå från downtown eller så ta en buss dit. Dit ska jag släpa mina shoppinggalna vänner sen! När vi får nät hem, ska jag ta foton och sätta in här på bloggen!

Nu ska jag chatta med Helena på Facebook!

5 kommentarer:

Ann sa...

HAHAA!! Gapskrattar här när jag läser om era fånerier i studion!! :)
Och är grööön av avund över nöt- och krämsortimentet..

Unknown sa...

Här är med en som gapskrattade när jag läste om studio sessionen!! Och stackars Adrian... ;)

Ceti sa...

Helt super med en blogg, roligt att läsa vad allt ni upplever, dessutom skriver du så att man precis ser situationen framför sej :-) Verkar som ni har fullt upp och skönt och varmt :-)

Cami sa...

Ert hus ser ju otrolig rätt ut :)
Jag förstår att du behöver skriva av dig, jag skulle vara alldeles borttappad. Och det är underbart att läsa. Ni hade roligt i studion * leer brett* bra gjort!

Annika Johanna Westerlund sa...

ni verkar ju ha det hur roligt som helst. jag fick mej ett gott skratt om studiohändelsen...men förstår helt hur Adrian kände sej!